Instagrammare ska hotta upp museum

Tre populära profiler från Instagram och ett statligt museum med unika fotomiljöer. Med inspiration från en amerikansk företeelse vill Naturhistoriska riksmuseet nå en ny publik. Men fotostjärnorna får jobba gratis.

ANNONS
|

Under våren har Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm låtit olika svenska Instagramstjärnor gästa museets konto på fototjänsten med uppgift att skildra temat vårtecken. På måndagen bjöds tre av dem in till museet för att få härja fritt med sina kameror i lokalerna under stängningstid. Tanken är att de populära Instagrammarna, som alla har många följare, ska marknadsföra museet och dess samlingar för den yngre publiken.

- Samarbeten med icketraditionella opinionsbildare är ett sätt att nå nya målgrupper och att leverera vår vision som är att öka kunskapen om naturen, säger Caroline Borgudd, kommunikatör på Naturhistoriska riksmuseet.
Amerikansk förlagaÂ…Â…

Naturhistoriskas satsning har en förlaga på Metropolitan Museum of Art i New York, där man under förra året lät ett gäng Instagrammare inta museets lokaler med sina kameror. En av dem var svenske Christoffer Collin från Karlskoga, vars konto @wisslaren med över 900 000 följare numera är hans levebröd. Han tvekade inte att tacka ja också till Naturhistoriskas förslag som han beskriver som en ära och kul grej. Men han får i likhet med de övriga inget betalt för besväret.

ANNONS
- Nej, detta är en upplevelsebaserad grej. På sikt måste jag ju få betalt då det här är min affärsverksamhet. Men i Sverige har sociala medier inte slagit igenom så starkt som marknadsföringsverktyg för den här typen av miljöer. Därför tänkte jag att det var en bra grej för att visa vad man faktiskt kan göra, säger han.Â…

Tanken är att museet ska upprepa evenemanget en gång i månaden, men med nya gäster varje gång. Men någon ersättning är alltså inte att vänta. Â…

- Det här var ett sätt att göra något som inte har ett monetärt värde. Vi prövar något nytt tillsammans och ser om det finns intresse för det, säger Caroline Borgudd.

När vårbudgeten presenterades nyligen visade det sig att reformen med fria entréer till statliga museer uteblir. Fri entré hade sannolikt ökat besökarantalet på museerna. Naturhistoriskas besökssiffror har varit stabila de senaste åren.

Är Instagramsatsningen ett sätt att ändå försöka täcka upp för den uteblivna reformen?Â…

- Vi hade gjort aktiviteten även om fri entré införts. Det är ett sätt för oss nå ut till medborgarna på flera och nya sätt.

Idén till Instagramsatsningen på Naturhistoriska riksmuseet kommer från Metropolitan Museum of Art i New York. Där kom initiativet från Instagramprofilen Dave Krugman som också hjälpt bland andra New York Public Library och Intrepid Sea, Air & Space Museum att attrahera en yngre publik via Instagram

I Sverige har Fotografiska Museet i Stockholm har låtit svenska fotografer - såväl professionella som hobbyfotografer - gästa deras konto, som i dag 53 000 följare. Â…Â…

Tekniska Museet i Stockholm använder sociala medier för att hitta användare som vill hjälpa dem att till exempel skapa utställningar och evenemang av olika slag.

Flera andra museer har också egna Instagramkonton som visar bilder från museet och utställningarna; som till exempel Tekniska Museet, Vasamuseet, Nordiska Museet. Samtliga med några tusen följare.

ANNONS