Under våren har Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm låtit olika svenska Instagramstjärnor gästa museets konto på fototjänsten med uppgift att skildra temat vårtecken. På måndagen bjöds tre av dem in till museet för att få härja fritt med sina kameror i lokalerna under stängningstid. Tanken är att de populära Instagrammarna, som alla har många följare, ska marknadsföra museet och dess samlingar för den yngre publiken.
Naturhistoriskas satsning har en förlaga på Metropolitan Museum of Art i New York, där man under förra året lät ett gäng Instagrammare inta museets lokaler med sina kameror. En av dem var svenske Christoffer Collin från Karlskoga, vars konto @wisslaren med över 900 000 följare numera är hans levebröd. Han tvekade inte att tacka ja också till Naturhistoriskas förslag som han beskriver som en ära och kul grej. Men han får i likhet med de övriga inget betalt för besväret.
Tanken är att museet ska upprepa evenemanget en gång i månaden, men med nya gäster varje gång. Men någon ersättning är alltså inte att vänta. Â…
När vårbudgeten presenterades nyligen visade det sig att reformen med fria entréer till statliga museer uteblir. Fri entré hade sannolikt ökat besökarantalet på museerna. Naturhistoriskas besökssiffror har varit stabila de senaste åren.
Är Instagramsatsningen ett sätt att ändå försöka täcka upp för den uteblivna reformen?Â…
Idén till Instagramsatsningen på Naturhistoriska riksmuseet kommer från Metropolitan Museum of Art i New York. Där kom initiativet från Instagramprofilen Dave Krugman som också hjälpt bland andra New York Public Library och Intrepid Sea, Air & Space Museum att attrahera en yngre publik via Instagram
I Sverige har Fotografiska Museet i Stockholm har låtit svenska fotografer - såväl professionella som hobbyfotografer - gästa deras konto, som i dag 53 000 följare. Â…Â…
Tekniska Museet i Stockholm använder sociala medier för att hitta användare som vill hjälpa dem att till exempel skapa utställningar och evenemang av olika slag.
Flera andra museer har också egna Instagramkonton som visar bilder från museet och utställningarna; som till exempel Tekniska Museet, Vasamuseet, Nordiska Museet. Samtliga med några tusen följare.