Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Dags för leverans. Niclas Sparf Håkansson packar kylbilen utanför ICA Supermarket Vallås i Halmstad. 

Lokala ICA-butiken hyllas för sin onlinehandel

När corona bröt ut ökade antalet beställningar online hos ICA Supermarket Vallås med hela 175 procent över en natt. Butiken fick snabbt ställa om för att klara leveranserna – utan att tumma på vare sig kvalitét eller personligt bemötande. "Kunderna ska inte behöva packa upp kassarna hemma och upptäcka att något saknas", berättar ICA-handlarna Martin Gren och Anna Lindquist.

Redan 2015, som den andra livsmedelsbutiken i Halmstad, började ICA Supermarket Vallås erbjuda sina kunder att handla varor via e-handel. Med åren har detta sätt att handla blivit allt mer populärt – men ingen var förberedd på den explosionsartade ökning som ägde rum i samband med coronapandemins intåg.

Syskonen Martin Gren och Anna Lindquist driver ICA Supermarket Vallås.
Syskonen Martin Gren och Anna Lindquist driver ICA Supermarket Vallås.

– Allt förändrades över en natt. Beställningarna online ökade med 175 procent. Vi är så tacksamma att vår fantastiska personal snabbt kunde ställa om efter nya rutiner och scheman, så att vi kunde anpassa oss till "det nya normala", minns Anna Lindquist, som äger butiken i Vallås tillsammans med sin bror Martin Gren.

Personlig service sedan 1973

ICA Supermarket Vallås har sedan starten 1973 alltid haft personlig service som en ledstjärna och detta har man varit noga med att ta med sig in i arbetet med onlinehandeln.

LÄNK: Handla online hos ICA Supermarket Vallås här

– Vi vill vara så personliga det bara går, både när det gäller att plocka varor för upphämtning och leverans till dörren. Och det tycker vi att vi har lyckats med, säger Martin.

Mycket beröm från kunderna

Ett kvitto på det är att butiken ofta får ta emot mycket beröm från sina kunder, särskilt för hur personalen hanterar när något saknas vid en beställning.

– I de fall en av kundens beställda varor saknas, ringer vi upp kunden och talar om det innan de åker och hämtar sina varor, eller innan vi levererar. De ska inte behöva packa upp kassarna hemma och upptäcka att något saknas strax innan det är dags att laga middag, säger Martin och Anna fortsätter:

– Och vid de tillfällen det blivit något fel kommer vi alltid överens med kunden om hur det ska åtgärdas. Ibland önskar man varan först vid nästa beställning, ibland vill man hämta själv i butiken. Vi har också kört hem varan till kundens dörr för att rätta till misstaget, men just för tillfället mäktar vi inte med det då vår kylbil går för jämnan.

"Lite mer personligt hos oss"

Att många uppskattar denna service märks inte minst på att ICA Supermarket Vallås har många återkommande onlinekunder runt om i hela Halmstad, inte bara i den östra delen av staden som är butikens huvudsakliga upptagningsområde.

LÄNK: Ta del av aktuella erbjudanden hos ICA Supermarket Vallås

– Kunderna uppskattar att ett i grunden ganska opersonligt sätt att handla blir lite mer personligt hos oss. De kan räkna med att stöta på samma personer i butiken, i kassan eller i kylbilen när vi kör ut varor, berättar Martin.

Niclas Sparf Håkansson plockar varor till kassar som är beställda online, antingen för upphämtning eller hemkörning.
Niclas Sparf Håkansson plockar varor till kassar som är beställda online, antingen för upphämtning eller hemkörning.

Hur går det till när ni plockar varor till en onlinebeställning?

– Vi är ju kundens ögon här och jag skulle nog vilja påstå att vi plockar lite mer noggrant än vad många kunder själva gör. Det ska vara den fräschaste frukten, färskaste brödet och det bästa datumet på färskvaror. Det är viktigt att vi gör det bra, så att kunden vill komma tillbaka om och om igen. Oavsett om det är för att handla själv i butiken eller som onlinekund, avslutar Anna.