Hjälp med språket. Waed Omar och Bisan Mohamad får hjälp av studiehandledaren Abdulrahman Alzoubi.
Hjälp med språket. Waed Omar och Bisan Mohamad får hjälp av studiehandledaren Abdulrahman Alzoubi.

Laholmsskolor i nytt forskningsprojekt

Laholms kommun deltar i ett nytt forskningsprojekt tillsammans med tolv andra kommuner. – Det här är en jättebra hjälp med språket, säger Bisan Mohamad som går i åttan på Veingeskolan.

ANNONS
|

Alla tre högstadieskolorna i kommunen samt gymnasiet deltar i forskningsprojektet, som drivs av Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet tillsammans med läromedelsföretaget Studi bland andra.

De 13 kommunerna är med och delfinansierar projektet, men utbildningschef Per Jangen tror att det är väl satsade pengar.

–Många av våra nyanlända elever i de högre årskurserna har en bra skolgång bakom sig, men har svårt att hänga med på grund av att de inte kan svenska. Det här tror vi blir en god hjälp, säger han.

Utbildningsmaterialet består av korta små filmer och test som eleven själv kan göra. Än så länge finns det mest material inom NO-ämnena.

ANNONS

Förutom svenska och engelska kan man översätta till arabiska, somaliska, tigrinska och dari. Material på fler språk och i fler ämnen håller på att utvecklas.

I filmerna finns möjlighet att välja att lyssna på svenska och läsa översättning på ett annat språk eller tvärtom.

–Jag kan läsa in mig i förväg, och vet bättre vad det är jag ska förklara, säger Abdulrahman Alzoubi som är studiehandledare på Veingeskolan.

Bisan Mohamad som går i åttan håller med.

–Tidigare var det svårt med språket, och att hänga med på lektionerna, men det här hjälper mig jättemycket, säger hon.

Alvar Englund som är lärare i matte-no instämmer.

–Det är en väldig fördel även för mig som lärare. Jag kan ge samma uppgift till alla elever, säger han.

Rektor Joakim Strand berättar att Veingeskolan har använt liknande hjälpmedel förut.

–Men Studi tar ett helhetsgrepp och utgår ifrån kunskapskraven i läroplanen. Det kommer att vara till god hjälp när det blir fullt utbyggt, säger han.

Forskningsprojektet heter ”En skola för alla från första dagen”.

Syftet med projektet är att öka integrationen genom att nyanlända elever får undervisningsstöd på sitt eget språk, utöver undervisningen på svenska.

Eleverna kommer in i ämnesundervisningen snabbare, och det har också visat sig att de lär sig svenska snabare.

Det blir också enklare för lärarna att följa upp elevernas framsteg inom undervisningen.

ANNONS