Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Laholm använder inte sociala medier

Många av landets kommuner och landsting använder sociala medier för att nå ut till invånarna. Men Laholms kommun har ännu inte hoppat på tåget.

Runt 60 procent använder sig av sajter som Facebook, Twitter och Youtube i det dagliga arbetet, visar en enkätundersökning som Sveriges kommuner och landsting (SKL) har gjort. Det huvudsakliga skälet för närvaro i sociala medier är att föra en dialog med medborgarna och att nå ut med nyheter.

Många av dem som ännu inte använder sig av sociala medier planerar att göra det, men Laholms kommun har valt att än så länge hålla sig utanför bland annat Facebook.

Diskussioner om medverkan har förts på bland annat IT-avdelningen, men inget centralt beslut har fattats.

Kommunens webbansvarige Lars Ingemarson tror att en egen profil på till exempel Facebook kan vara ett komplement till kommunens hemsida, men han menar också att man ska vara försiktig med att hasta sig in i de sociala medierna.

– Det är ytterligare ett sätt att nå ut, men det kräver också en form av kontroll, säger Lars Ingemarson och fortsätter:

– Vi måste bestämma om vi ska vara med och vad som är syftet med det. Om det är några fler grupper som vi förväntar oss att nå.

Likt Ingemarson tycker kommundirektör Kristiina Kosunen Eriksson att kommunen måste tänka efter innan ett beslut om att vara med på Facebook och Twitter tas.

Diskussioner om en eventuell medverkan pågår och enligt henne kommer användandet av sociala medier sannolikt att utredas i samband med att kommunens IT-strategi ses över.

– Frågorna är aktuella. De ska upp till gemensam diskussion och så får vi se i vilken omfattning man ser ett värde i det, säger Kosunen Eriksson.