Debutant. Johanne Lykke Holm, född 1987, är bosatt i Köpenhamn.

När allt tar sin egen väg

|

En flicka fyller tretton år, och det är dags att lämna barndomen bakom sig. Hon kammar sitt hår i olika frisyrer, men flätorna blir kvar. Det är inte så lätt det där, att gå från barn till nästan vuxen, något även denna flicka blir medveten om. I stället håller barndomens föreställningslekar sitt fasta grepp om Johanne Lykke Holms huvudperson. Vad som är verkligt eller inte är inte helt lätt att avgöra, men flickan rör sig obehindrat genom det ena magiska skeendet efter det andra. Hennes mamma har en roll i spelet, liksom systern Cosima och hästen Elektra. Inga män syns till. I stället är det en värld i högsta grad dominerad av kvinnliga kroppar.

Att både vilja och inte vilja lämna barndomen bakom sig är en återkommande paradox i Johanne Lykke Holms debutroman ”Natten som föregick denna dag”. Å ena sidan utsattheten, å andra sidan makten som ett barn ändå har över sin omgivning. Och så handlar det förstås om kroppen, flickkroppen som är i förändring, som inte längre lyder sin ägare, som växer på både oväntade och ovälkomna sätt. En kropp som kommer att ge liv, men som också bär död inom sig.

I vårt kristna arv finns en föreställning om kvinnokroppen som smutsig, som något som ständigt måste tuktas och kontrolleras. Till viss del bär Johanne Lykke Holm detta arv med sig, men hon gör också revolt mot det. Kroppen tillåts vara en plats där anständigheten upphör och olika sorters frosseri ges utrymme.

Medan jag läser kommer jag att tänka på Mare Kandre, som i många av sina verk haft samma förhållningssätt. Utan tvivel finns det många andra släktskap i ”Natten som föregick denna dag”.

Allt berättas utan någon traditionell berättarstruktur. Handlingen saknar riktning, men är ändå sammanhängande. Ögonblicksbilder, minnen, drömmar och fantasier blandas i det som är flickans egen dagbok. Språket och stilen har fler likheter med poesi än med prosa. Drömskt och fyllt av mörker, symboltyngt och känsloladdat.

Johanne Lykke Holm jobbar med upprepningar, omkväden som ger texten en rytm och som hjälper till att skapa en stämning som suger tag i läsaren. Här går det inte att vara säker på någonting. Både språk och handling tar sina helt egna vägar. Att läsa ”Natten som föregick denna dag” handlar mer om att försättas i en form av meditativt tillstånd än att läsa en berättelse. Språket och stilen kräver en koncentrerad läsning.

Romanen slutar på flickans fjortonde födelsedag. I ett helt år har hon grubblat och bråkat och kämpat. Nu kanske hon äntligen är redo att på allvar ta avstånd från barndomen, klippa av sig flätorna, symbolen för flickan, och bli kvinna. Men bara kanske.