Övertygad. Under 2017 lägger Måns Zelmerlöw allt annat åt sidan för att helt och hållet satsa på den egna musiken.
Övertygad. Under 2017 lägger Måns Zelmerlöw allt annat åt sidan för att helt och hållet satsa på den egna musiken.

Måns redo att ta nästa steg

Måns Zelmerlöw har övervunnit sitt sviktande självförtroende.

ANNONS
|

– Jag litade inte på min sångröst, mina låtar eller mig själv som scenartist, avslöjar stjärnan.

Måns Zelmerlöw har genom hela sin karriär plussats för sin proffsighet. Han har varit en av de där människorna som verkar ha talang för det mesta och får allt han gör att verka enkelt. Till och med när han för första gången i livet ställde sig på ett par längdskidor gled han med några veckors träning genom Vasaloppet.

Men nu, inför släppet av sin nya platta Chameleon, berättar Måns Zelmerlöw att han i själva verket inte vågat tro på sina egna förmågor som artist.

ANNONS

Det är svårt att begripa, du som alltid verkat så avslappnad och proffsig.

–Åh, tack så mycket! Men nej, jag har inte riktigt trott på mig själv som artist. Jag har känt att jag inte kan sjunga tillräckligt bra och att mina låtar inte har räckt till. Så är det, säger Måns Zelmerlöw.

Men du är på rätt väg nu?

–Ja, jag började en resa med albumet Barcelona sessions då jag började skriva och sjunga mer personliga låtar. Nu tycker jag själv att jag gjort min hittills bästa skiva. Och jag sjunger bättre än någonsin, jag vågar gå mer på känsla och bara släppa på istället för att fokusera på att allt ska vara rätt och fint, säger Måns Zelmerlöw.

Det är just i sångbåset, när han har släckt ned ljuset, och försöker sätta de första tagningarna som Måns Zelmerlöw bestämmer sig för om en låt håller måttet. Det har hänt mer än en och två gånger att en låt han tagit med sig in i sångbåset blivit kvar därinne. Med åren har det blivit allt viktigare för Måns Zelmerlöw att bottna i sina låtar och han har lagt mycket tid på att resa runt och skriva tillsammans med andra. För nya skivan Chameleon var Peter Gabriels studio i brittiska Bath en viktig plats.

ANNONS

–Det är ett helt otroligt fint ställe. Huset ligger väldigt vackert och bara känslan att kunna sitta uppe på natten med ett glas vin vid Peter Gabriels flygel som står nästan ensam i ett stort rum är fantastisk, berättar Måns Zelmerlöw och fortsätter:

–Jag tycker miljön präglar stämningen man hamnar i, som i sin tur påverkar musiken. Såklart är också samarbetet med andra människor grunden till allt.

Den här gången var det alltså framförallt brittiska låtskrivare som satte sig ner med Måns Zelmerlöw och skåningen menar att det har gjort att musiken tagit en tydlig riktning.

–Engelsmän har ett speciellt sätt att göra musik, allt bottnar liksom i The Beatles vilket ger en viss sorts melodier, ackordföljder och en harmonik som skiljer sig från svenskar eller amerikaner. De första demosarna vi spelade in var ovanligt slamriga för att vara jag och det är väl också brittiskt, det där som fanns hos exempelvis Oasis, menar Måns Zelmerlöw.

Just nu syns Måns Zelmerlöw i stilprogrammet Chevaleresk i TV6 och snart väntar en handfull julkonserter. Men under nästa år blir det inga andra projekt än den egna musiken.

–Det är första gången jag haft modet att rensa almanackan och det känns verkligen bra. Tidigare har jag alltid säkrat upp med en massa olika jobb. Nu ska ägna mig helt och hållet åt den nya skivan.

ANNONS

Så hur ser planen ut?

–Tanken är att spela i Sverige, resten av Europa och även i Asien. Jag har nog aldrig haft bättre förutsättningar att få ordentligt fart på det här så nu vill jag ge allt jag har. Om det ändå skulle bli pannkaka så kommer jag i alla fall veta att jag gjorde allt jag kunde.

Men du kan väl ändå inte släppa Vasaloppet?

–Ha ha, nej. Där vill jag ta revansch. Det var så otroligt uselt före förra gången så jag vill ge det en ny chans. Målet är att göra en tillräckligt bra tid för att nå under 24 timmar totalt på den svenska klassikern.

ANNONS