Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Konversationerna på nätcasino som gav mångmiljonböter

I mitten på februari meddelade Spelinspektionen att fyra svenska spelbolag brustit i omsorgsplikten och att överträdelserna får anses så allvarliga att böter på 175 miljoner kronor anses befogade. Till grund för besluten låg utkrävd korrespondens som ger unik inblick i spelbranschen.

Händelserna som ligger till grund för besluten är väl dokumenterade i form av chattloggar och epost-korrespondens från våren 2019. Utredningen har alltså tagit nästan två år men resulterade också i några av de högsta bötesbelopp som utmätts sedan Sverige fick en reglerad spelmarknad, mellan 25 och 65 miljoner kronor vardera för de fyra berörda spelbolagen.

Beslutsunderlag: utkrävd korrespondens mellan casino och spelare

Den korrespondens som används för bevisning i Spelinspektionens fyra beslutsdokument har sammanställts i mer överskådlig form på exempelvis Swedencasino.com och visar på spelare som förlorat både skjorta och hopp, och spelbolag som ser mellan fingrarna.

Ett av de mer talande exemplen är från en epostkonversation där en spelare den 25 april 2019 skriver:

"Hej, Jag är en storspelare hos er och har nyligen torskat över 350 000 kr sen senaste gåvan. Kan inte ni ge en cashgåva på 10-20 % i cash back. Kommer ändå spela för det ni ger mig. Ni får skärpa er och vara lite lojala nu. Tack på förhand!"

Varpå spelbolaget återkommer dagen därpå:

”Hej NN, Hoppas allting är bra med dig idag. Jag har ordnat en cashgåva på 15 000 kronor som kommer att trilla in här under förmiddagen. Detta är då cirka 10% sedan senaste cashgåvan. Pengarna är även uttagbara när du önskar i vanlig ordning. Ha en fin fredag och en trevlig helg med dig!"

Besluten ger ingen inblick i den ovan citerade spelarens privatekonomi och kanske hade spelbolaget information som gjorde att den stora förlusten inte var anledning nog att dra i nödbromsen, men det uppgivna konstaterandet från spelaren att den ”Kommer ändå spela upp det ni ger mig” är svårare att förbise.

Vad säger lagen?

Den svenska lagstiftningen för spel (Spellag 2018:1138) förbjuder bonusar efter första speltillfället och kräver även omsorgsplikt från licensierade spelbolag. Spelbolagens linje har varit att man visat uppskattning till sina lojala spelare i form av gåvor som aldrig kommit med några krav på motprestation och därför inte bör ses som en ”bonus”.

Spelinspektionens åsikt är att de granskade casinosajterna både har brutit mot bonusregler och brustit i omsorgsplikten. Gåvorna har en koppling till spelen genom att de delats ut som en slags belöning för användandet av spelplattformen. I flera fall har spelare uppvisat tecken på osunt spelande (högre insatser och stora förluster), fått meddelanden från spelbolaget att detta uppmärksammats, men kort senare ändå fått gåvor som uppmuntrat till spel.

Sedan lagen infördes den 1a januari 2019 har beslut hittills meddelats om böter på över 400 miljoner, den sammanlagda summan här på 175 miljoner är en stor del av detta och säger en del om hur allvarligt Spelinspektionen ser på förfarandet.

Fler exempel

Andra citerade konversationer demonstrerar stor frustration och desperation, som en (annan än ovan) spelares svar på att de fått en gåva för att fira alla hjärtans dag:

“Jag har förlorat mer än 100 000 kronor hos er och ni ger mig en cashbonus på 500 kr? Det är ofattbart”.

Eller när samma spelare någon vecka senare efter att fått ytterligare påfyllning på sitt konto:

"Jag har förlorat mer än 50 000 kr idag, och, som ni så väl vet, jag förlorar varje gång. 4000 kr är för dåligt, det är inte ens 10%, då byter jag casino. Jag ska ha 20% med min omsättning och dessa ständiga förluster, annars kan ni glömma mig."

Läs alla konversationer mellan spelbolagen, vilka spelbolag det rör sig om och mycket mer här hos SwedenCasino - en jämförelsesajt som står för sunda spelvanor och ett starkt konsumentskydd på den svenska spelmarknaden.