Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Flera nyheter i vår. Anette Bengtsson, butikschef, och Tommy Fransson, ICA-handlare, är stolta över Maxi ICA Stormarknad Flygstadens pågående storsatsning och att kunna erbjuda kunderna allt under ett och samma tak.

ICA Maxi storsatsar på Flygstaden: "Blir en spännande vår"

Under våren tar Maxi ICA Stormarknad Flygstaden ett stort kliv in i framtiden när butiken nu moderniseras ytterligare. Arbetet har redan dragit igång och ganska snart kommer Halmstadborna stöta på en hel del nyheter. "Vi har ett stort fokus på att göra allt smidigare för kunderna", säger ICA-handlaren Tommy Fransson.

Uppfräschningen och ombyggnaden av ICA Maxi Flygstaden sker i etapper under hela våren. Att arbetet sprids ut över tid ska göra att kunderna påverkas minimalt, det hoppas både Tommy och butikschefen Anette Bengtsson.

– Det här blir en häftig resa och en spännande vår. När vi är färdiga i maj är vår ambition att vi står här som Sveriges bästa stormarknad, säger Anette.

Efterlängtad snabbentré

Tommy Fransson berättar att de haft ett stort fokus på kunderna när de planerat inför förnyelsen.

– Det har till exempel länge funnits önskemål om ytterligare en entré som går direkt in i livsmedelsbutiken, för att skapa ett kortare kundvarv. I slutet av mars kommer en sådan ingång stå klar, berättar han.

– När allt fler storhandlar online och sedan önskar komplettera sina inköp via ett snabbare besök mitt i veckan, då finns verkligen ett behov av en snabbentré.

Större apotek

Redan idag, direkt innanför huvudentrén, märks det att arbetet är i full gång. Bland annat ska Apotek Hjärtat inom kort flytta till platsen där förbutiken tidigare låg, något som innebär större ytor för kunderna och som dessutom ger plats för fler receptstationer.

LÄS MER: Allt om ICA Maxi Flygstadens spännande ombyggnad

– Från mitten av februari kommer apoteket få ännu generösare öppettider (7-22) och den här tillgängligheten fyller en viktig samhällsfunktion. Precis intill förbereder vi dessutom yta för den planerade satsningen på vård- och vaccinationsmottagningen Min Doktor, som vi hoppas ska kunna dra igång 2022, avslöjar Anette.

Fokuserar på kundservice

Granne med huvudentrén blir även blomavdelningen som från och med i mars välkomnar kunderna med färger och dofter. Med två florister på plats och snittblommor i utbudet lär avdelningen mer än tidigare påminna om en blomsterbutik. Dessutom kommer förbutiken moderniseras i samband med att även den får en ny plats.

Glada och förväntansfulla. Josefin Bengtsson, marknadschef, till vänster, i samtal med Anette Bengtsson och Tommy Fransson om vårens ombyggnad.
Glada och förväntansfulla. Josefin Bengtsson, marknadschef, till vänster, i samtal med Anette Bengtsson och Tommy Fransson om vårens ombyggnad.

– I morgondagens moderna stormarknad är service mot kund otroligt viktigt. Tidigare har förbutiken varit mycket förknippad med spel men i dag sker sådant mer online, däremot är det väldigt viktigt att kunder ska kunna uträtta ärenden som att hämta ut sina paket. Så det är helt naturligt att vi flyttar fokus mot kundservice, berättar Tommy.

Blir miljövänligare

Väl inne i butiken kommer kunderna – när allt är klart – mötas av en fräsch och modern butik med generösare gångbredd. Bland annat kommer samtliga kyl- och frysdiskar bytas ut till nya.

– Det kommer i första hand innebära en enorm energibesparing och minska miljöpåverkan. Det ligger också i linje med att efterfrågan på färskvaror och färdigpackad mat ökar jättemycket, berättar Anette.

Största investeringen hittills

Färskvarorna får samtidigt ytterligare 110 kvadratmeter, delikatessen kommer få en ny inspirerande disk och det ska ges utrymme för särskilda avdelningar för vegetariskt och varor fria från gluten och laktos. På specialavdelningen kommer det satsas mer på baskläder men också en ny Hemtex-avdelning och en ny yta för köksgeråd. Då har vi inte ens nämnt planerna på en bemannad Sushi-bar mitt inne i butiken. Här hoppas ICA kunna knyta upp en lokal aktör inom kort.

– Så här mycket har vi aldrig investerat i butiken tidigare. Hjulen när det gäller butiksutveckling snurrar snabbare och snabbare och för att hänga med krävs sådana här satsningar, säger Tommy.