Micke Wallin visar upp plastbrickan med QR-koden som underlättar för gästerna i coronatider.
Micke Wallin visar upp plastbrickan med QR-koden som underlättar för gästerna i coronatider. Bild: Roger Larsson

Ny coronataktik ska lyfta välkänd restaurang

Hummër Grill & Bar har hittat en ny lösning som ska göra restaurangen mer coronasäker. Sedan i torsdags kan matgästerna göra sina beställningar via QR-koder vid borden på krogen, hemma eller på arbetsplatsen.

ANNONS
LocationHalmstad||

Hummër Grill & Bar är den första restaurangen i Halmstad som inför det nya kassasystemet.

– Även innan corona slog till var vi på jakt efter ett nytt kassasystem som skulle effektivisera verksamheten. Det var dock först i augusti som vi hittade vårt nuvarande system som har blivit uppskattat av såväl matgäster som personal, säger Micke Wallin som äger restaurangen.

Beställning direkt i mobilen

Systemet, som heter Heynow, innebär att matgästen kan göra sin beställning direkt i sin mobil med en QR-kod som ligger på varje bord.

Personalen serverar sedan mat och dryck och när gästen är klar kan hon eller han scanna sin kod och betala med bankkort, kontanter eller via swish.

ANNONS

– Vi har även gjort det möjligt för de kunder som hellre vill ha avhämtning att använda sig av systemet. Då kan kunden göra sin beställning via en QR-kod på vår hemsida och välja om hon eller han ska hämta maten i restaurangen eller om vi ska komma ut med beställningen, exempelvis på parkeringen vid Hamngatan, säger han.

Micke Wallin hoppas att det nya kassasystemet ska få folk att känna sig tryggare i dessa coronatider.

– På så sätt kan man som gäst på ett enkelt sätt hålla avstånd och sköta sig själv. Vi har även vidtagit flera andra åtgärder för att restaurangen ska vara så coronasäker som möjligt. När de nya restriktionerna kom valde vi bland annat att ytterligare öka avståndet mellan borden och att sätta upp glasskivor mellan soffborden. Vi måste skydda både våra gäster och oss själva.

Han poängterar att det nya systemet är ett komplement.

– Vi ska inte bli någon apprestaurang. Vi värnar fortfarande i första hand om den personliga servicen.

Tufft under pandemin

Micke Wallin driver förutom Hummër Grill & Bar Grill & Bar på Storgatan även Food Market på Prästvägen.

Och liksom de flesta andra krögare har han haft det tufft under pandemin.

– Jag upplevde en rejäl dipp i början av pandemin. Under sommaren såg det faktiskt ganska ljust ut men sedan kom de nya restriktionerna och slog undan benen för oss ytterligare en gång. Hummër har tappat cirka 50 procent av försäljningen bara under den senaste veckan och Food Market har tappat 65 procent i november.

ANNONS

Men Micke Wallin vägrar att ge upp.

– Jag har en positiv grundsyn. Det här kommer att vända. Frågan är bara när det gör det.

ANNONS