Karin Sköldengen har ett mångårigt förflutet som mönsterkonstruktör på olika klädföretag och som konsult med eget företag.
– Efter 20 år i branschen kände jag att jag ville pröva mina vingar med ett eget varumärke men visste inte riktigt vilken produkt som jag skulle satsa på. När jag och övriga familjen var på semester på Maui fick jag dock en idé. Jag skulle designa en egen badkollektion som riktade sig till helt vanliga kvinnor som hade tröttnat på bikinis och baddräkter med för dålig passform, säger hon.
”Normala kroppar”
Karin Sköldengen tror att näst intill alla kvinnor håller med henne när hon säger att badmodereklam för kvinnor ofta är sexistisk och att dagens bikinis inte är anpassade för ”normala kroppar”.
– De flesta bikinis och baddräkter som finns på marknaden i dag är obekväma. De är anpassade för de trådsmala modeller som förekommer i de flesta reklaminslagen och inte för mamman som ska kunna röra sig obehindrat när hon håller koll på sina barn på stranden.
Hennes kollektion KUST präglas dessutom av miljömedvetenhet.
– Produkterna är tillverkade av återvunnet material i form av bland annat förbrukade fisknät. I dessa tider är det egentligen inte rätt att lansera nya konsumtionsvaror men eftersom vi aldrig kommer att sluta att bada kan jag åtminstone framställa mina produkter på ett så miljövänligt sätt som möjligt.
Om allt går enligt planerna kommer hennes badkollektion att lanseras om cirka en månad.
– Egentligen skulle den ha funnits på marknaden redan i maj. Verksamheten i det italienska företag som ska tillverka tyget har dock legat nere på grund av corona och därför har lanseringen blivit framflyttad.
Säljs via hemsidan
Kollektionen kommer i första hand att säljas på KUST of Swedens hemsida.
– Det kommer att finnas många bilder i samband med produkterna som visar hur plaggen passar både fram och bak. Dessutom har jag planer på att lansera ett unikt displaysystem där kunden själv kan skriva in sin storlek och därefter få se hur bikinin sitter på en modell som har den storleken.
Karin Sköldengen tror att hennes kollektion har potential att slå på bred front.
– Jag tror att mina badkläder kommer att fylla ett viktigt tomrum på marknaden.