Swedbank rivstart anordnas av storbanken för tredje gången och sätter i år fokus på företag som bidrar till hållbar utveckling. Av 912 anmälda bidrag har Monthlycup, som tillverkar och säljer menskoppar, utsetts till en av fem finalister.
– Det känns smått otroligt att vi har valts ut bland så många kompetenta, duktiga och drivna entreprenörer, säger Lisa Perby.
Pengar i potten
Finalen äger rum 26 maj då finalisterna får presentera sina idéer för en jury. I potten ligger ett skräddarsytt affärsutvecklingsprogram och en hel del prispengar. Från 150 000 kronor för femteplatsen till en halv miljon för vinnaren.
Dessutom går 250 000 kronor till den som lyckas kamma hem folkets röst.
– Alla som vill kan gå in på swedbank.se och rösta. Oavsett hur det går nu känns det jättebra att vi har kommit hit. Men folkets röst hade betytt jättemycket, säger Lisa Perby.
De andra finalisterna jobbar med alltifrån energibesparande lösningar för kylskåp och frysar till att hyra ut friluftskläder.
– Det är jätteintressanta bolag men vi hoppas kamma hem vinsten, säger Lisa Perby.
Mindre avfall
Hon grundade Monthlycup 2014 och driver företaget med sin man Martin Perby. Varje menskopp som de tillverkar ersätter 1 600 bindor och tamponger, berättar Lisa.
– Den generar 14 gram avfall på fem år. Använder du tamponger blir det mer avfall på en enda dag. Och det är ett material som är jättesnällt mot kroppen och inte innehåller några gifter eller släpper några gifter vid varken tillverkning eller förbränning.
Nytt storsamarbete
Utöver finalplatsen har Monthlycup haft fler positiva nyheter i år. I januari lanserades företagets menskoppar hos modekedjan Lindex.
– Det är vårt största samarbete någonsin. Det som är väldigt häftigt är att för varje kopp som säljs hos Lindex så skänker de ytterligare en kopp till en textilarbetare i ett av sina produktionsländer, säger Lisa Perby.
LÄS MER:Crowdfunding succé för Halmstadföretag
LÄS MER:Företagare kritiserar V-utspel om gratis mensskydd
LÄS MER:Bindor blir fråga för regeringen