Under den senaste veckan har det varit ett särskilt sug efter torrvaror, konserver, barnmat, tvål och toalettpapper i butiken på Flygstaden.
– Vi fick nyligen hem en stor leverans så nu är hyllorna fyllda igen. Det stora problemet som vi har är att vårt centrallager blir överbelastat och att vi inte hinner få vissa varor i tid, säger Tommy Fransson, ägare och vd för Ica Maxi Flygstaden.
En normal vecka har butiken cirka 60 000 besökare.
– Förra veckan var det nog några tusen fler som passerade vår entré. Dessutom stack snittköpen iväg. Den fysiska butiksförsäljningen ökade med 30 procent förra veckan jämfört med samma vecka förra året, säger Tommy Fransson.
Onlineförsäljningen har fått ett särskilt stort lyft.
– Vi har cirka 20 anställda på onlinesidan och de har väldigt mycket att göra. De som beställer varor online brukar dessutom handla betydligt mer än vad kunderna gör i butiken. Det är väldigt tufft för oss att hinna med att leverera varorna under våra utlämningstider, säger Anette Bengtsson.
Förhandlingar med facket har inletts för få dispens för nattarbete.
– Även om vi skulle vilja nyanställa personal på dagtid så har vi inte tillgång till utrustning för att kunna hålla fler än 20 personer i gång samtidigt. Det är lång leveranstid på plockutrustning och vi kommer inte hinna få hit den i tid, säger Tommy Fransson.
Julia Bengtsson är avdelningschef för onlineförsäljningen.
– Jag har ansvarat för onlineförsäljningen i snart ett år och nu är det verkligen högtryck. Vi har bokningar flera dagar i förväg och vi märker att intresset för onlineköp ökar i snabb takt, säger hon.
Ica Maxi Flygstaden följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer noga.
– Vi försöker göra vad vi kan för att skydda våra kunder och vår personal. Vi har bland annat stängt vårt lekrum, ställt fram handsprit vid självscanningen och ställt in våra butiksdemonstrationer på obestämd tid. Dessutom får inga anställda som har förkylningssymtom jobba. Vi försöker göra en samhällsinsats på vårt unika sätt, säger Tommy Fransson.