Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sefedin Arifi bredvid stolpen med QR-koden som kunden måste scanna för att det ska gå att handla via mobilen i butiken.  Bild: Jerry Carlsson
Sefedin Arifi bredvid stolpen med QR-koden som kunden måste scanna för att det ska gå att handla via mobilen i butiken. Bild: Jerry Carlsson

Willys testar självscanning med mobilen

Nu lanserar Willys en tjänst som ger kunden möjlighet att scanna varor med sin egen mobil. Willys Halmstad Öster ingår i pilotprojektet.

Den nya tjänsten Scan & Go innebär att kunden scannar varorna med sin egen mobiltelefon. Efter inköpsrundan är avklarad sker betalning direkt i butikkedjans app.

– I går (läs måndag) var den första dagen vi prövade den nya självscanningen. Några kunder har redan hunnit testa och de var riktigt nöjda, säger Sefedin Arifi, butikschef för Willys Halmstad Öster.

Sefedin Arifi uppskattar att nästan hälften av butikens kunder använder sig av självscanning i dag.

– Det är tidsbesparande eftersom man slipper alla köer. Nu går vi steget längre och gör det ännu smidigare för kunden, säger han.

Finns det ingen risk att personalstyrkan bantas när ni inför ytterligare ett scanningsystem?

– Nej, vi kommer även fortsättningsvis behöva personal för att utföra exempelvis ålderskontroll och delavstämning. Att vi inför ett nytt scanningsystem handlar uteslutande om att vi vill göra det smidigare för kunden. Teknik ska inte ersätta människan.

Ökar svinnet med självscanning?

– Tyvärr blir det en del svinn men jag har svårt att uppskatta hur mycket som det handlar om, säger Sefedin Arifi.

Förutom Willys Halmstad Öster ingår även Willys Elisedal i Göteborg och Willys Sickla i Stockholm i pilotprojektet.

Avsikten är att det nya scanningsystemet ska finnas i samtliga Willys-butiker nästa år.

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här