Boban Dragic är en av de taxiägare som har varit tvungen att ställa om sin verksamhet under pandemin.
Boban Dragic är en av de taxiägare som har varit tvungen att ställa om sin verksamhet under pandemin. Bild: Jari Välitalo

Tufft läge för taxibolagen

Taxibranschen lider i spåren av coronapandemin.
– Vi var tvungna att ställa om verksamheten under de värsta månaderna och tar fortfarande en dag i sänder, säger Boban Dragic, vd för Taxi Tre Hjärtan i Halmstad.

ANNONS
|

Färsk månadsstatistik från företaget UC bekräftar bilden av en kämpande taxibransch.

”Taxibranschen har kraftigt påverkats med anledning av den situation Sverige befinner sig till följd av covid-19. I stort sett för alla taxibolag har intäkterna minskat eller helt upphört”, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör för Svenska Taxiförbundet i ett pressmeddelande.

”Sluppit undan taxidöden”

Antalet konkurser i taxibranschen uppgick under augusti till totalt nio stycken fördelade på åtta län. Halland finns dock inte med på listan.

– Det är såklart glädjande att vi har sluppit undan taxidöden, säger Boban Dragic.

Taxi Tre Hjärtan har funnits sedan 2018.

– Utvecklingen har gått otroligt snabbt uppåt för oss. Sedan kom corona och satte käppar i hjulet för vår framfart, säger han.

ANNONS

Innan pandemin slog till hade taxibolaget planer på att utöka sin fordonsflotta, från nio bilar till 15 innan sommaren.

– Nu blev det i stället så att vi var tvungna att ställa om vår verksamhet för att kunna överleva. Under vardagarna körde vi bara med ett begränsat antal bilar och ändrade öppettiderna och arbetstiderna för våra tio anställda. Än så länge har vi dock inte behövt permittera någon förare.

Efter en positiv sommar väntar en osäker höst.

– Vi hade fullt upp under semesterperioden och det kompenserade en del av det ekonomiska bortfallet som vi hade i våras. Nu får vi se vad som händer. Förhoppningsvis tar pandemin snart slut och vi kan återgå till det normala, säger Boban Dragic.

”Lever på samhällsbetald trafik”

För Sennans Taxi har läget än så länge varit stabilt under pandemin.

– Vi lever på så kallad samhällsbetald trafik vilket innefattar skola, färdtjänst och sjukresor. Vi haft ett litet tapp men det handlar inte om några alarmerande siffror, säger Bengt Brorsson.

Affärsresenärerna lyste dock med sin frånvaro under våren och sommaren.

– Den sidan av vår verksamhet är av förklarliga skäl nere på noll. Affärsresenärerna utgör dock bara cirka 10 procent av vår totala verksamhet.

Sennans Taxi har cirka 50 anställda förare.

ANNONS

– Vi känner oss inte särskilt hotade av pandemin men jag kan förstå att taxibolag som saknar avtal är illa ute. För vår del börjar vardagen rulla på igen med skolskjutsar och övrig samhällsbetald trafik, säger Bengt Brorsson.

ANNONS