Caroline Bengtsson och Per Arbin ansvarade för presentationen på Grand Hotel.
Caroline Bengtsson och Per Arbin ansvarade för presentationen på Grand Hotel. Bild: Jerry Carlsson

Tufft halvår för citykärnan i pandemins spår

Coronapandemin uppskattas ha slagit hårt mot Halmstads citykärna under det första halvåret i år. Det visar en färsk prognos från HUI Research och Fastighetsägarna.
– Efter ett lyft under sommaren har vi gått in i ännu en känslig period. Julhandeln kommer att spela en avgörande roll för många aktörer, säger Caroline Bengtsson, cityledare på Halmstad City.

ANNONS
LocationHalmstad||

På torsdagen samlades butiksägare, krögare, politiker och fastighetsägare på Grand Hotel i Halmstad för att ta del av hur handeln i stadskärnan står sig gentemot handeln i kommunen i övrigt samt jämfört med övriga städer i Sverige.

Förutom den statistiskt säkerställda försäljningen (2019 jämfört med 2018) presenterades även en prognos för det första halvåret i år på grund av coronapandemin.

– Vi kan bara konstatera att den totala omsättningen i citykärnan har minskat rejält under årets första sex månader. Vi har tappat totalt 20 procent jämfört med motsvarande period föregående år, säger Per Arbin, näringspolitiskt ansvarig för Fastighetsägarna Halmstad.

Julhandeln avgörande

En del branscher har varit särskilt utsatta. Hotell och kommersiell service tappade vardera hela 39 procent och beklädnad minskade med 29 procent jämfört med samma period förra året.

ANNONS

– Under inledningen av pandemin var säkert tappet ännu större. Omsättningen återhämtade sig dock ganska starkt under senvåren och i början av sommaren. Det jämnade till resultatet, säger Caroline Bengtsson.

De branscher som klarade sig bäst under det första halvåret var dagligvaror (-4 procent) samt hem och fritid (-5 procent).

Efter en bra sommar växer åter oron bland krögarna och butiksägarna i centrum.

Caroline Bengtsson menar att den stundande julhandeln kommer att vara avgörande för att helårsresultatet ska hamna på plus.

– Vi på Halmstad City bär på ett tungt ansvar att paketera aktiviteterna på rätt sätt. Vi måste göra alla fyra adventshelgerna attraktiva genom bland annat utsmyckning och andra småskaliga aktiviteter, säger hon.

Flexibla hyresvillkor

En av frågorna som ventilerades under prognosgenomgången var hur de tomma lokalerna i centrum ska kunna fyllas.

– Vi måste aktivera lokalerna för att kunna öka kundtillströmningen. Ett sätt är att locka hit popup-butiker, ett annat sätt är att låta exempelvis en förening hyra eller till och med låna en lokal för ett specifikt ändamål. Vi måste tänka i olika banor för att göra centrum så attraktivt som möjligt, säger Per Arbin.

Caroline Bengtsson och Per Arbin är överens om att det behövs några stora butiksdrakar i en centrumkärna.

ANNONS

– För att kunna skapa en mer samordnad lokaluthyrning har Fastighetsägarnas citygrupp inlett ett samarbete med företaget Croisette Real Estate Partner, som är en fastighetsrådgivare inom den kommersiella marknaden. Samordning är en förutsättning för att kunna locka hit stora kedjor och attraktiva varumärken, säger Per Arbin.

Han betonar också värdet av flexibla hyresvillkor för nyetablerade företag.

– Det är en het trend och jag tror att det är en nödvändighet för att kunna locka hit nya aktörer. I stället för hyresavtal med en uppsägningstid på mellan tre och fem år bör hyresgästen ha en möjlighet att kunna lämna sin lokal inom rimlig tid om verksamheten inte skulle bära sig eller om något annat attraktivt geografiskt läge skulle dyka upp.

Prognoser första halvåret 2020

Totalt: -20 %

Total detaljhandel: -11%

Dagligvaror: -4%

Sällanköpsvaror: -13%

Beklädnad: -29%

Hem och Fritid: -5%

Restaurang: -21%

Hotell: -39%

Kommersiell service: -39%

Källa: HUI.

ANNONS