Mats Hedenström menar att det krävs samarbete för att vända stadskärnans negativa utveckling.
Mats Hedenström menar att det krävs samarbete för att vända stadskärnans negativa utveckling. Bild: Pressbild/Svensk Handel

"Tomma skyltfönster skadar bilden av centrum"

Ecco, MQ, Cassels och nu senast H&M. Listan på kedjor som av olika skäl väljer att lämna Halmstads centrum blir allt längre.
– Det är bara att konstatera att Halmstad har drabbats hårt av de utmaningar som detaljhandeln har haft under en längre tid, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

ANNONS
LocationHalmstad||

Skyltfönstren gapar tomma i allt fler lokaler i centrum.

– Jag har själv tillbringat många somrar i Halmstad och har på nära håll fått se den negativa utveckling som på senare tid har kulminerat. Visst, coronaviruset har naturligtvis förödande effekter på många verksamheter men det finns många andra faktorer som förvärrar den nedåtgående spiralen, säger Mats Hedenström.

"Finns vägar framåt"

Att publikmagneter som välkända kläd-och skokedjor lämnar stan ser Mats Hedenström som ett illavarslande tecken som såväl politiker som fastighetsägare måste ta på allvar.

– De stora kedjorna utgör normalt motorerna för handelsutbudet och när de försvinner lämnar de betydande tomrum efter sig. H&M är bara ett exempel på en butik som man som besökare förväntar sig att hitta i en handelsstad värd namnet. Man får aldrig glömma att det ligger rationella affärsbeslut bakom varje stängning. Aktörerna ser helt enkelt inga möjligheter att expandera i den utsträckning som de vill på den aktuella platsen.

ANNONS

Mats Hedenström menar att det är viktigt att gå till botten med problemet.

– Handlare, politiker och inte minst fastighetsägare måste gemensamt sätta sig ner och analysera vad det är som har fått de stora kedjorna att ta beslutet att lämna centrum. Jag är övertygad att det finns vägar framåt men det krävs samverkan och en tydlig strategi för att kunna vända den negativa trenden.

Efterlyser flexibilitet

Han efterlyser också mer flexibilitet från fastighetsägarna när det gäller hyressättningen i centrum.

– Svensk Handel har ofta påpekat att butikshyrorna i Sverige är bland de dyraste i norra Europa och det är en av anledningarna att det ser ut som det gör i vissa städer. Vi är fullt medvetna om att sänkta hyror inte är fastighetsägarnas prioritet men i en tid när intressenterna inte längre står på kö vore det kanske smartare att värna om de butiker som redan finns. Hyresreduceringar gynnar ju faktiskt alla parter i tuffa tider och är ett sätt motverka citydöden. Tomma skyltfönster skadar bilden av centrum.

ANNONS