Sparbanker har nöjdast kunder

I årets undersökning av kundnöjdhet hos bankerna kniper 58 samlade sparbanker förstaplaceringen hos privat- och företagskunder, tätt följda av Länsförsäkringar.

ANNONS
LocationLaholm||

Svenskt kvalitetsindex (SKI) mäter varje år kundnöjdhet hos bankkunder. Tidigare har Laholms sparbank varit med i undersökningen men i år har 58 sparbanker slagit sig samman i undersökningen.

När det gäller nöjdheten för privatkunder placerar sig Sparbankerna på resultatet 76,3 av hundra och Länsförsäkringar bank på 76,0. Bland företagskunderna var det något större skillnad, där sparbankerna hamnade på 73,2 och tvåan, även i det här fallet Länsförsäkringar bank, på 71,1. Bakom siffrorna har åsikter från 7 968 privatkunder vägts in och 6 898 företagskunder, alla slumpmässigt utvalda.

I år är det 200 år sedan sparbanksidén lanserades och som en del i att vara en enig rörelse särredovisas inte de enskilda sparbankernas siffror.

ANNONS

– Det vi kan säga är att våra siffror lokalt, var bättre än snittet för sparbankerna. Det sporrar oss att bli ännu bättre och ha mixen av moderna digitala tjänster och en närvaro där vi kan bygga relationer med våra kunder med traditionella bankkontor, säger Lars-Göran Persson, vd på Laholms sparbank.

Sparbankerna låter vinsten gå tillbaka till området de verkar i.

– Vi är inte Swedbank där vinsten går till aktieägarna, det vi sparbanker gör gemensamt är att ge tillbaka en del av vinsten till bygden. Nästa projekt vi har är att summera de som sökt pengar av oss för att de lidit under pandemin. Men vi är väldigt glada att våra kunder uppfattar oss så som vi vill bli uppfattade, säger Christel Alm, marknadsansvarig.

Under nöjdhetssnittet för bankbranschen, placerade sig bland annat SEB, Swedbank och Nordea bland företagarna, även Danske Bank bland privatkunderna.

LÄS MER:Banken sätter upp pandemifond för föreningar

LÄS MER:Storbanker får sämst kundbetyg

ANNONS