Så hanterar handeln Black Friday under corona

Fler readagar och extra personal som påminner om att hålla avstånd. På många håll genomförs Black Friday trots coronapandemin – men med anpassningar.
– Budskapet från gallerian och butikerna är att alla inte behöver komma samtidigt, säger Niklas Santesson, centrumchef på Hallarna.

ANNONS
|

På fredag infaller den stora reahögtiden Black Friday. Men att trängas i butik på jakt efter fynd är knappast vad Folkhälsomyndigheten förespråkar just nu.

Inom den fysiska handeln gör man därför anpassningar för att undvika att shoppingen bidrar till smittspridning.

Hallarna kommer till exempel ha mer personal på plats än vanligt.

– På fredag och lördag tar vi in extra väktare och värdar som ska hjälpa till och påminna kunderna om att hålla avstånd, säger centrumchef Niklas Santesson och påpekar att man även sedan tidigare vidtagit åtgärder.

Det handlar bland annat om markeringar som signalerar att hålla avstånd – ett budskap som också går ut i högtalarna var tjugonde minut.

ANNONS

– Vi har också plockat bort en del möbler för att få mer rymd i de gemensamma utrymmena.

Hoppas att besökarna sprider ut sig

De senaste två åren har Hallarna utökat sina öppettider under Black Friday, något som blivit än mer aktuellt i dag.

– Det är ingenting vi ändrar på i år. Nu är det ännu viktigare att vidga tiderna så att kunderna ska känna sig trygga, säger Niklas Santesson.

”Black Friday är huvuddagen men budskapet från gallerian och butikerna är att alla inte behöver komma samtidigt utan att man ska sprida ut sina inköp så att det inte blir så mycket folk just på helgen,” säger Niklas Santesson.
”Black Friday är huvuddagen men budskapet från gallerian och butikerna är att alla inte behöver komma samtidigt utan att man ska sprida ut sina inköp så att det inte blir så mycket folk just på helgen,” säger Niklas Santesson. Bild: Roger Larsson

Såväl på Hallarna som i övriga landet finns butiker som utökat rean från att enbart omfatta Black Friday till hela veckan.

Niklas Santesson hoppas att besökarna kommer att ta vara på möjligheten att välja mellan fler dagar.

– I och med att Black Friday detta år spänner över längre tid är budskapet från gallerian och butikerna att alla inte behöver komma samtidigt utan att man ska sprida ut sina inköp så att det inte blir så mycket folk just på helgen, säger han.

Rea hela veckan

Att sprida ut kunderna är också strategin hos Sportringen på Brogatan inne i city.

– Vi har alltid haft Black weekend och kört fredag, lördag och söndag. I år tänker vi att vi kör vi Black week från måndag till söndag, säger butikschefen Ilir Kelani.

Butiken har också tänkt till när de placerat ut varorna.

ANNONS

– Vi har gjort det extra luftigt så att man kommer igenom utan att behöva trängas. Sen ser vi till att vi bemannar upp de tider då det är mycket folk för att man inte ska behöva stå och vänta, säger butikschefen som dock förväntar sig lägre försäljning jämfört med tidigare års Black Friday.

– Jag tror att corona har satt sina märken och spår. Det kommer förmodligen göra att folk handlar mer från nätet.

Satsar på annan kampanj

Caroline Bengtsson på Halmstad city berättar att det är fler butiker i city som i år valt att fördela Black Friday över fler dagar med anledning av coronapandemin. Från centrumföreningens håll ligger man dock lågt när det kommer till att lyfta fram rean.

– Föregående år har vi alltid tagit in våra medlemmars specifika erbjudanden och tryckt på dem i våra sociala kanaler. Men i år kör vi i stället en kampanj som heter ”local is the new black”, berättar hon.

Caroline Bengtsson, cityledare.
Caroline Bengtsson, cityledare.

Kampanjen lyfter fram ett antal näringsidkare i stadskärnan som butiksbiträden, krögare och salongsägare. Budskapet är att stötta lokala verksamheter i allmänhet, inte bara under Black Friday.

– De är inne i en jättesvår situation där råden är att man inte ska besöka varken restauranger eller butiker samtidigt som det inte är näringsförbud, säger Caroline Bengtsson.

ANNONS
ANNONS