Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Relode – UF-företaget som blev ett mångmiljonbolag

Relode har fått en rivstart på marknaden för träningskläder. Från att ha släppt sina första plagg under 2019 sålde Halmstadföretaget för över nio miljoner kronor i fjol.

Relode var från början ett UF-företag som inledningsvis sysslade med så kallade shakerflaskor till proteindryck.

Sedan dess har verksamheten utvecklats. I dag säljer bolaget, med trion Christoffer Olsson, William Wolff och Felix Sällström i spetsen, träningskläder för både män och kvinnor genom e-handel.

– Vi har alltid velat att Relode ska vara ett varumärke och inte bara en produkt, säger Christoffer Olsson som är företagets vd.

Har vuxit snabbt

Klädsatsningen sjösattes under 2019 och har snabbt blivit framgångsrik. När HP träffar trion i januari är bokslutet för 2020 ännu inte klart men de kan konstatera att omsättningen landade på över nio miljoner kronor.

– Vi hade inte ens en miljon förra bokslutet så det har gått väldigt fort. Det är väldigt kul, säger William Wolff och förklarar att bolaget dessutom gick med vinst.

För att möta den ökade omsättningen har fler händer tagits in i företaget. På kontoret i Halmstad jobbar nu fem heltidsanställda och lagret har lagts ut på en samarbetspartner i Malmö.

”Uppsving för e-handel”

Trion listar flera orsaker bakom framgångarna. Förutom kläderna nämner de marknadsföringen och företagets samarbete med influencers.

Timingen har också spelat in, tror de.

– E-handeln har fått ett uppsving. Det var rätt tid att släppa det här, säger Christoffer Olsson.

Relode vill nå ut med sitt varumärke internationellt och öppnade under hösten 2020 upp för försäljning till utlandet. Till en början satsade de på marknadsföring i Finland, Tyskland och Holland och ambitionen är att gasa på ännu mer.

– Vi vill gå ut i så många länder vi kan och bygga ett internationellt e-handelsföretag, säger Christoffer Olsson.

Vill växa ännu mer

Under fjolåret fanns också planer på att öppna en fysisk pop up-butik i Stockholm över jul. Men så kom coronapandemin i vägen.

– Det får bli i framtiden i stället, säger Felix Sällström.

24-åringarna har ambitiösa mål för sitt företag och vill växa ännu mer.

– Vi vill femdubbla vår omsättning från 2020 till 2021. Vilket återigen blir en galen utmaning som är i princip omöjlig, säger William Wolff.

– Men vi siktar högt. Kommer vi upp i hälften är det extremt bra, säger Christoffer Olsson.

LÄS MER: Rekord för charkjätten –omsatte över en miljard

LÄS MER: Kraftig ökning av e-handlad mat – Maxi Flygstaden bygger ut

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här