Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/12

Petter Stordalen i Halmstad: ”Bara bra med folkomröstning om hotellet”

Han drog in i Halmstad som en tornado, Petter Stordalen. Vid ett frukostsamtal (eller var det en stå upp-show?) på Hotell Mårtenson berättade han om hur Nordic Choice klarat krisen och hur han ser på framtiden. Samt att han tycker att det är helt okej med en folkomröstning om hotellet vid Österskans – ”då får ju folk säga sin mening”.

Petter Stordalens visit i Halmstad var en del i den pågående festivalveckan på Hotell Mårtenson. Före frukostsamtalet fick vi en intervju med honom, och han konstaterade direkt att han har näsa för hotell.

– När jag kliver in i ett hotell kan jag efter fem minuter känna om det finns en bra känsla, och på Mårtenson tog det bara några sekunder innan jag upplevde att ”här trivs jag,” förklarar Petter Stordalen och prisar den gamla vackra byggnaden och hur den har förvaltats vid den totalrenovering som nyligen gjorts.

Petter Stordalens barndomshem öppet för alla

Att en hotellmagnat har blivit expert på hotell är kanske inte så märkligt, men Petter Stordalen medger glatt att han lika gärna kunde ha sålt bilar eller müsli.

– Ja, hundra procent! Men när jag tänker efter är jag nästan uppvuxen i ett hotell. Vi hade ett stort hus i Porsgrunn, och dörren stod alltid öppen för alla. Mamma brukade gå runt och fråga ”hur många blir vi till frukost i dag?” och på sjuttonde maj hade vi öppet hus hemma.

Petter Stordalen och Linda Alm, hotelldirektör på Hotell Mårtenson. Bild: Jari Välitalo
Petter Stordalen och Linda Alm, hotelldirektör på Hotell Mårtenson. Bild: Jari Välitalo

Där någonstans föddes Petter Stordalens intresse för historier och det mänskliga mötet. Ett intresse som inte precis fått frodas under tiden med covid-19:

– Jag är helt säker på att vi kommer att fortsätta åka på konferens och göra affärer huvudsakligen genom personliga möten. Det känner jag med varenda fiber i min kropp, säger han och berättar livfullt om sina tappra försök med ”olika varianter på skärmen” i början av pandemin:

– Vi skulle ha en after work med mexikanskt tema och jag satt där i min ensamhet och skålade i tequila – med en sombrero på huvudet. Nej, att umgås och göra business på Zoom, glöm det!

Och jag tänker framför allt på de unga som blivit helt isolerade, de har tappat nästan två år av sina liv.

Eftersom Petter Stordalens hotell finns i hela Norden har han på nära håll följt hur de olika länderna har hanterat pandemin. Och han är aningen kritisk till den totala lockdown som har rått i Norge i långa perioder.

– Vi fick ju knappt gå ut! Och jag tänker framför allt på de unga som blivit helt isolerade, de har tappat nästan två år av sina liv. Det får givetvis konsekvenser – min son har flera bekanta som har blivit deprimerade. Jag tycker att det är orättfärdigt, säger Petter Stordalen och tillägger:

– Men nu kan vi äntligen se slutet på det här. Jag är färdig med den jävla pandemin, för min del är den över.

”Jeg forbereder meg på det verste”. Petter Stordalen visar ettan på den norska motsvarigheten till Dagens Industri. ”Och kolla bilden, tur att jag inte är fåfäng, haha!”
”Jeg forbereder meg på det verste”. Petter Stordalen visar ettan på den norska motsvarigheten till Dagens Industri. ”Och kolla bilden, tur att jag inte är fåfäng, haha!”

En stor del av föredraget/stå upp-showen ägnade Petter Stordalen dock åt att blicka tillbaka. För givetvis var det ingen dans på rosor förra våren, när WHO slog fast att vi befann oss i en pandemi. Resandet avstannade över en natt, ingen bodde längre på hotell, byggen fick bara ha ett visst antal anställda på plats. Och så vidare.

Det var som att ramla ner i ett stort svart hål.

– Det var som att ramla ner i ett stort svart hål. Jag blev helt uträknad av alla medier i Norge, som spekulerade i hur länge vi skulle kunna hålla ut. Och vi fick permittera 8500 anställda, jag fick sälja ett antal fastigheter och vi fick stänga många av våra hotell, säger Petter Stordalen och fortsätter:

– Men vi vägrade att stänga vårt flaggskepp, Clarion Hotel The Hub i Oslo med 810 rum och på 55 000 kvadratmeter. Där var vi tolv personer som höll verksamheten igång. Och nu är vi igenom, nu har det vänt. Men det är klart att jag sov dåligt när det var som sämst, Nordic Choice är ju mitt legacy, det jag har lagt 25 år på att bygga upp.

Bolaget är stresstestat många gånger

Samtidigt påpekar Petter Stordalen att ”det goda med att vara 58 år är att jag har varit med om kriser tidigare.”

– Mitt bolag har blivit stresstestat många gånger – och alltid klarat sig. Jag ser inte en enda bra sak med det där viruset från Wuhan, även om jag har lärt mig mycket, inte minst om mig själv. Till exempel hur genuint glad jag är i människor.

Bild: Jari Välitalo
Bild: Jari Välitalo

Efter en knapp timmes show blev det dags för frågestund, och fokus förflyttades från omvärlden och ner på lokal nivå. Petter Stordalen fick frågan om hur han såg på planerna på ännu ett stort hotell vid Österskans i centrala Halmstad, och gav ett diplomatiskt svar:

– Jag har startat hotell på så många platser, och menar att det är politikerna som ska ge ramarna för hur en stad ska utvecklas. Och jag har stor tilltro till att de gör kloka val. Jag har också sett hur politiker kan göra skillnad. Ta Post-hotellet i Göteborg. Där samarbetade jag nära med Göteborgs starke man, Göran Johansson. Han ville verkligen det bästa för sin stad, och såg till att saker kunde hända.

Det är väl bara bra med en folkomröstning, då får alla säga sin mening. Det är ju det som är demokrati.

Vad gäller den folkomröstning som i januari 2022 ska hållas om hotellet på Österskans – där Petter Stordalen alltså inte är inblandad – säger han att ”det ser jag inga problem med.”

– Det är väl bara bra med en folkomröstning, då får alla säga sin mening. Det är ju det som är demokrati.

”Där har ni kontentan i min affärskultur”

Avslutningsvis bjuder Petter Stordalen på ännu en anekdot, den om vilken låt receptionisten valde att spela när Petter kom in på det nästan helt öde kontoret i Oslo efter ännu ett tungt möte med banken.

– Gissa, vilket låt tror ni hon drog igång? We are all the winners? We are the Champions? Nej, inte då – människan satte på My heart will go on, den där låten från Titanic-filmen. Och där har ni kontentan i min affärskultur: för att lyckas krävs tillit, mod att våga satsa – och en massa humor.

Nordic Choice Hotels:

Grundades 1990, och är i dag en av Nordens ledande hotellkedjor med en årlig omsättning på 9 miljarder norska kronor. Före pandemin hade man cirka 17 000 anställda i Skandinavien och Baltikum, men i dag saknas en fullständig bild av den siffran.

I koncernen ingår flera olika kedjor: Comfort Hotel, Quality Hotel, Clarion Collection Hotel (här ingår Clarion Collection Hotel Norre Park i Halmstad) och Clarion Hotel.

Förutom de fyra hotellkedjorna finns en rad fristående hotell inom koncernen. De är egna varumärken och samlas under det gemensamma namnet Nordic Hotels & Resorts. (Här under ligger Hotell Mårtenson i Halmstad.)

Nordic Choice Hotels ingår i koncernen Strawberry, som Petter Stordalen äger och som enligt egen uppgift är värderad till 44 miljarder norska kronor. Sedan 2019 är Petter Stordalen även delägare i resebyrån Ving.

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här