Per Wallentin: ”Förr hände det att folk blev arga över priset”

Calvin Klein, Gant och Rörstrand. Filippa K, Adidas och Michael Kors. På Hede Fashion Outlet i Kungsbacka ligger ett 60-tal exklusiva märkesbutiker sida vid sida. Sommartid betyder högsäsong för Västsveriges största outlet – dit besökarna kommer för att fynda lyxiga varor till lägre priser.

ANNONS
|

Tidig förmiddag i Hede. Affärerna har just öppnat och parkeringarna fylls i rask takt. Mannen i glassvagnen räcker över dagens första strut till ett par som bestämt sig för att börja shoppingrundan med ett energipåslag. Det kan vara ett klokt beslut.

– Det tar en stund att gå runt hela området, konstaterar Per Wallentin, vd för Hede Fashion Outlet och hela den nordiska verksamheten inom koncernen Via Outlets, som äger Hede.

Kungsbackakille är han av födsel och ohejdad vana.

– Jag är född i kommunen och gick låg- och mellanstadiet i ”gamla” Kullaviksskolan. På högstadiet blev det Särö och Bukärrsskolan på gymnasiet Aranässkolan inne i Kungsbacka. Numera bor jag i Anneberg som också ligger i kommunen.

ANNONS

Hede inte synonymt med Gekås

Tillsammans strosar vi längs den slingrande gågatan, som kantas av affärer med exklusiva märken. Här finns också flera caféer och restauranger, liksom en lekplats för små medföljare med spring i benen.

En man kommer ut från Hugo Boss-butiken med en rejäl kasse i handen. Han ser nöjd ut – även om inköpet måste ha gjort ett litet avtryck i hans plånbok. Hede är nämligen inte synonymt med Gekås i Ullared när det kommer till prislappen.

– Om man backar fem år tillbaka i tiden hände det att folk blev upprörda över priserna när de kom hit. De väntade sig en fyndlada. Men i dag vet de flesta vad en märkesoutlet är – och här på Hede är vi nischade mot så kallade high-end-butiker med dyrare märken, säger Per Wallentin.

Bild: Dick Gillberg

Själva outlet-begreppet innebär förstås ändå att fyndchanserna är goda.

– Butiker på Hede erbjuder varumärken till ett prisvärt alternativ till ordinarie handeln med upp till 70% rabatt på ordinarie pris. Utöver detta så driver köpcentret olika typer av aktiveter där ytterligare erbjudanden och rabatter förekommer, säger Per Wallentin och utvecklar affärsidén:

– Det som säljs här är oftast överskottet. En märkeskedja har kanske 4-6 nya drop, alltså nya kollektioner, under ett år, vilket betyder att varje kollektion endast får en kort tid i bästa skyltläge. När det är dags för nya klädsläpp finns det oftast en del plagg kvar. Istället för att skicka dem till försäljning utomlands, som förr, så säljs de här. Det är bättre för miljön – och plaggen från high end-märken är alltid eftertraktade, eftersom de är stilmässigt tidlösa.

ANNONS

Kunderna verkar ha tagit till sig konceptet – och gilla det. Trots pandemin – eller kanske på grund av den – slog Hede besöksrekord i fjol. Hela 1,6 miljoner besökare hittade hit, och i år räknar Per Wallentin med två miljoner.

Han berättar att genomsnittskunden åker 60 minuter för att komma till Hede en vardag. På helgerna handlar det om 180 minuter.

– Sommartid vet vi att folk är beredda att åka långt för märkes-shopping, så då marknadsför vi oss även mot Stockholm, Köpenhamn och Oslo.

Muggar med samlarvärde

Något som skiljer Hede från många andra shoppingcentrum är att här finns fler butiker som är inriktade på herrkläder än damkläder.

– Det beror främst på att dammodet förändras så mycket snabbare än herrmodet. För att outlet-tanken ska fungera krävs en viss stabilitet. Men för vissa dammärken som har en stadig bas av vardagsplagg fungerar den utmärkt, till exempel Filippa K, Only och Odd Molly. Likaså när det gäller sportmärken, säger Per Wallentin.

Men Hede är inte bara kläder. Här finns flera andra nischer också, bland annat glas och porslin. I Iittalas butik står säljaren Mattias Larsson och sorterar gnistrande dricksglas.

– Bakom mig hittar du några av våra absoluta storsäljare, säger han och pekar på en hylla som är full av Muminmuggar från finska Arabia.

ANNONS
Bild: Dick Gillberg

Muggarna med Tove Janssons välkända figurer har blivit heta samlarobjekt. Mattias Larsson berättar att en del kunder passar på att köpa flera stycken när det släpps jubileumsmuggar, i hopp om att tjäna en slant längre fram.

– I januari såldes till exempel en av de ovanligare muggarna för 30 000 kronor på Tradera, säger han och tillägger att köerna till Iittalabutiken ringlade långa genom Hede när det släpptes en ny mugg på Mumindagen den 9 augusti i fjol.

– Då sålde vi 2 200 muggar på en dag!

Nöjd att ha Polo Ralph Lauren i Hede

Inom Hede jobbar man ständigt med att leta nya, intressanta märken att knyta till sig. En av de butiker vd Per Wallentin är särskilt glad över att ha fått välkomna är Polo Ralph Lauren, som öppnade i december i fjol.

– Det var jätteroligt, och vi får se vad den satsningen i sin tur kan öppna dörrarna för framöver.

För klart är att Hede Fashion Outlet räknar med att fortsätta växa.

– Diskussioner om en utbyggnad förs redan med Kungsbacka kommun. Om allt rullar på som planlagt siktar vi på en utbyggnad 2025, avslöjar Per Wallentin.

Bild: Dick Gillberg

Hede Fashion Outlet i siffror

Yta: 19 000 kvadratmeter.

Antal butiker: 70 stycken.

Antal matställen: 4 stycken.

Antal märken: Cirka 150 skandinaviska och internationella mode- och livsstilsmärken.

Antal besökare: Under 2021hade Hede 1,6 miljoner och i år siktar man på 2 miljoner.

Antal p-platser: Drygt 800.

Laddare: Det finns 17 laddare för elbilar.

Avstånd från Hede station: Det tar 5 minuter att gå.

Freeport blev Hede Fashion Outlet

Outleten norr om Kungsbacka invigdes 2001 under namnet Freeport. 2014 tog nya ägare över, nederländska Via Outlets. Då byggdes outleten ut och de äldre delarna renoverades. 2015 byttes namnet till Hede Fashion Outlet. De nederländska ägarna har investerad över 200 miljoner kronor sedan förvärvet, bland annat genom en tillbyggnad i oktober 2019 och en totalrenovering av det befintliga köpcentret.

ANNONS