Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/14

Pelle Nilsson om hur GN Transport hittade sin egen väg

Pelle Nilsson är affärsmannen som med nioårig grundskola i bagaget fick ”une bonne idée”, och runt den byggde upp en åkerikoncern som i dag har bolag i tre länder. Dessutom är han HBK:s ordförande, och ser stora likheter mellan laget och företaget – som att du måste skjuta för att göra mål.

Vi börjar med en snabb nulägesrapport vad gäller GN: I dag kör man med 200 trailers och 120 dragbilar, och har 100 anställda i Sverige, Frankrike och Luxemburg. Sonen Henrik har tagit över det det operativa ansvaret för GN Transport, medan Pelle är vd för det som kallas GN Logistics.

– Med facit i hand har det ju gått bra, men i början var det många sömnlösa nätter, säger Pelle som är uppvuxen i Skottorp, och ”sprungen ur en åkerifamilj”.

Pelle Nilsson satsade på Frankrike

Pappa Gunnar drev GN Frakt med sex-sju bilar som körde styckegods från Halland upp till Mälardalen. Pelle satt bakom ratten, men var egentligen redan då mest intresserad av den logistiska utmaningen, ”själva flödena”.

1986 fick han veta att ett åkeri i Getinge med tio bilar och 15 anställda var till salu. Efter att ha fått bankens förtroende blev det affär. GN Transport bildades och verksamheten flyttade till Halmstad.

– På en föreläsning hos Exportrådet fick jag höra att Frankrike skulle bli en viktig handelspartner i framtiden. Så jag fick en idé: kanske skulle jag satsa på att köra direkt dit, skapa en egen omlastningshub och bli specialist på landet?

Så jag fick en idé: kanske skulle jag satsa på att köra direkt dit?

Sagt och gjort. Av en slump fick Pelle nys om ett äldre par i Lizy, en stad nordost om Paris, som saknade arvingar och ville sälja sitt åkeri. Med hjälp av en tolk från Exportrådet träffades de båda parterna en höstdag 1989 och återigen: det blev affär. Mötet med makarna Cornille fick också avgörande betydelse för GN:s fortsatta expansion.

– Josette, alltså Madame Cornille, stannade kvar som vd i bolaget på halvtid under en övergångsperiod. Dessutom var hon borgmästare i Lizy, och hennes goda rykte öppnade många dörrar och gav legitimitet åt bolaget.

Makarna Cornille. Bild: Privat
Makarna Cornille. Bild: Privat

Madame Cornille var också viktig för förståelsen av det franska, både kulturen och hur det funkar inom näringslivet.

– Frankrike är en stor nation mitt i Europa, och det är fransmännen högst medvetna om. Vad gäller affärslivet är det många avtal som sluts i samband med att man äter och dricker tillsammans. ”Vi måste ju ha något i oss” är ett etablerat koncept.

Tog privatlektioner för att lära sig franska

Men så var det ju det där med språket. Med sina nio år i grundskolan kunde Pelle inte ett ord franska (även om han hade lätt för språk och bra betyg i engelska). Därför tog han privatlektioner ett par kvällar i veckan av en fransman som tidigare undervisat vid Lunds universitet.

– Så har jag gjort under hela min karriär: tagit hjälp av kompetenta personer som kan lära mig det jag måste kunna för att komma vidare.

De första åren som åkeriägare var det dock röda siffror och ”mycket blod, svett och tårar”.

– Något år balanserade jag på en slak lina, vilket var tufft med tanke på att jag hade lånat en ansenlig summa. Men om jag får ta en idrottsmetafor för att beskriva hur jag tänkte även då: du måste våga skjuta för att kunna göra mål.

Det fanns också vissa saker som gynnade Pelles något våghalsiga satsning, såsom att den svenska kronan devalverades med nästan 20 procent 1993 och att lönerna i transportbranschen var lägre i Frankrike än här hemma.

När allt rullade på kom finanskrisen

Och med tiden kände Pelle att ”nu flyger vi”. Han pratar varmt om sin personal, som bar företaget framåt ”med outsinlig kraft och energi”. Och affärsidén höll, siffrorna var svarta och allt rullade på – fram till hösten 2008. Då kom nyheten om att den amerikanska investmentbanken Lehman Brothers hade gått i konkurs. Finanskrisen var ett faktum och ingen visste hur hårt den skulle slå mot Europas ekonomier.

– Vi tappade 25 procent av vår omsättning, och jag tänkte att ”det här kan faktiskt gå åt skogen”. Men det var bara att kavla upp skjortärmarna och kämpa på. Och 2010 var vi tillbaka på samma nivåer som före krisen.

Men det var bara att kavla upp skjortärmarna och kämpa på.

Men vad är då tricket om man ska lyckas i transport- och logistikbranschen?

– Att optimera lastbärarna och miniminera antalet tomkilometer, alltså sträckorna utan last. Och där har vi en enorm fördel, eftersom vi har kontroll på hela kedjan, förklarar Pelle och tillägger att man 2006 startade ännu ett dotterbolag, den här gången i Luxemburg – ett land som gränsar till Frankrike och som hade uttalad ambition att vara ledande på logistik. Pelle bodde i staden Mamer i nio månader och ägnade sig åt att leta lokaler, rekrytera personal och bygga nätverk.

– 2017 kunde vi – efter många möten under många år, bland annat ett med Luxemburgs transportminister – bygga en ny logistikfastighet som ligger i nära anslutning till Europas modernaste järnvägshub. Där arbetar vi med intermodal trafik, som innebär att våra trailers lyfts upp på järnväg, som fraktar dem till Trelleborg. Där lastar vi av och kör godset med lastbil till Halmstad – för vidaretransport ut till slutdestinationen. Det här kommer mer och mer, inte minst för att det är ett klimatsmart alternativ.

Far och son, Per-Olof och Henrik Nilsson, från en presskonferens i samband med att GN köpte TPL i Halmstad. Bolaget döptes sedan om till GN Logistics. Bild: Benjamin Andreasson
Far och son, Per-Olof och Henrik Nilsson, från en presskonferens i samband med att GN köpte TPL i Halmstad. Bolaget döptes sedan om till GN Logistics. Bild: Benjamin Andreasson

Därmed är vi inne på det faktum att branschen hela tiden utvecklas, och att det gäller att ligga i framkant. 2013 köpte man TPL i Halmstad AB, och döpte om det till GN Logistics – där alltså Pelle är vd.

– Fokus ligger på 3-partslogistik, som kortfattat handlar om att vi även tar hand om lagring, plockning, packning och distribution av kundernas varor.

Då hade jag ju ingen nära relation till HBK, även om jag är idrottsintresserad och höll koll på hur det gick.

Till slut: vi måste prata lite HBK också. När Pelle Nilsson fick frågan om han ville bli ordförande våren 2019, trodde han först att valberedningens ordförande hade ringt till fel person.

– Då hade jag ju ingen nära relation till HBK, även om jag är idrottsintresserad och höll koll på hur det gick. Men när jag fattade att de verkligen trodde att jag kunde göra nytta tackade jag ja. Att HBK låg i Superettan triggade mig lite extra, och med enorma ansträngningar av alla fick vi ihop plus och minus 2019. Sen kom tyvärr pandemin, med tomma läktare och uteblivna biljettintäkter. Så nu är det bara att hoppas att vi snart får släppa in publiken igen.

Pelle lägger ungefär 20 timmar i veckan på uppdraget som Bollklubbens ordförande, och tycker att det är väldigt roligt att få vara med och se hur laget utvecklas.

– Det är många parametrar som ska stämma för att man ska nå framgång på den här nivån, men ambitionen är att vi ska vara kvar i Allsvenskan.

Per-Olof ”Pelle” Nilsson

Ålder: 64 år.

Familj: Hustrun Gunilla, ekonomichef, sonen Henrik (vd för GN Transport sedan 2019) och dottern Sanna. ”Det är klart att Gunilla fick dra ett tungt lass när barnen var små – GN var ju som mitt tredje barn – men jag försökte hänga med på barnens aktiviteter, och var bland annat innebandy- och fotbollstränare.”

Bor: Hus i Båstad.

Gör: Vd för GN Logistics. Ordförande för HBK.

Har: ”Ett starkt humör. Jag kan bli väldigt arg, men det går snabbt över. Fast det var nog värre förr, när jag var ung.”

Om att jobba mycket: ”Jag har haft arbetsveckor på väldigt många timmar, men jag gillar att jobba och har aldrig gått in i den berömda väggen. Kanske för att jag försökt hålla mig i form – jag har gått på gym, joggat och ett tag höll jag på med military fitness på Galgberget.”

Fin rutin: ”Min mamma Maria är 97, och i många år körde hon från hemmet i Laholm till GN varje morgon och fixade frukost till medarbetarna – på torsdagarna var det alltid ägg och sill. Frukostarna var hennes sätt att bidra och stärka sammanhållningen på företaget. Men en dag, när hon var 92, sa hon att ”jag kommer inte i morgon, jag har bestämt mig för att sluta köra bil”. Sedan la hon bilnycklarna på bordet, och så var det med det.”

GN i korthet:

Basen i företaget är expresstransporter mellan Sverige och Frankrike, med avgångar var 12:e timme från de olika terminalerna. Från Sverige fraktar man varor som papper, stål och styckegods, och med sig tillbaka tar man exempelvis ost, andra livsmedel och delar till bilindustrin.

1986 hade GN 10 bilar – i dag arbetar man med 200 trailers och 120 dragbilar (där de längsta ekipagen är 25,25 meter långa, vilket skiljer sig från de flesta andra länder i Europa, som har en tillåten maxlängd på 18,5 meter).

1986 hade GN ett 15-tal chaufförer, och i dag sysselsätter koncernen ungefär 100 personer: chaufförer, terminalarbetare, speditörer, administrativ personal, med mera.

Verksamheten finns i tre länder: Sverige (Halmstad), Frankrike (Soissons) och Luxemburg (Bettembourg).

Bolaget i Getinge som Pelle Nilsson köpte 1986 hette Gert Carlssons Åkeri. Det bytte namn till GN Transport i Halmstad AB och mellan 1987-1993 höll man till i Halmstad. 1993-1997 fanns verksamheten i Skottorp och 1998-2007 i lokaler längs E6 i Mellbystrand. Där fanns dock inte möjligheter att expandera, så 2008 flyttade företaget till Villmanstrand utanför Halmstad.

LÄS MER:

Stort medlemstapp för HBK: ”Inte nöjda med”

Celebert besök hos företag

Två entreprenörer från Halmstad prisade

HBK-profilerna fyller luckorna efter avhoppen i styrelsen

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här