Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Anders Hofstedt, vd för Hafa Bathroom Group. Bild: Pressbilder
Anders Hofstedt, vd för Hafa Bathroom Group. Bild: Pressbilder

Ny ägare i Hafa Bathroom Group

Börsnoterade e-handelskoncernen BHG Group förvärvar Halmstadföretaget Hafa Bathroom Group.
– Det innebär stora möjligheter för både Hafa och Halmstad, kommenterar Hafas vd Anders Hofstedt.

BHG Group, med varumärken som Trademax, Chilli, och Nordic Nest, köper 94 procent av Hafa.

På frågan om fördelarna för Halmstadföretagets del svarar vd:n Anders Hoftsedt:

– BHG Group ser stor potential i att öka tillväxttakten utanför Sverige genom sitt försäljningsnätverk. Jag är helt enig i den bedömningen och möjligheterna är obegränsade. De kommer även att addera på ett par varumärken till Hafas plattform vilket båda skapar synergier för BHG och nya utvecklingsmöjligheter för Hafa och Halmstad.

Badrumsföretaget Hafa säljer främst produkter under varumärkena Hafa, Noro samt Westerbergs och är verksamt i Norden och Baltikum.

Enligt ett pressmeddelande uppgick bolagets omsättning under fjolåret, exklusive genom BHG-kanaler, till cirka 200 miljoner kronor.

Med BHG som ägare i bakgrunden kommer Hafa att arbeta som ett fristående bolag. Anders Hofstedt och ledningen kommer fortsätta driva verksamheten från Halmstad och bibehåller ägande i bolaget.

Företaget har i dag cirka 70 anställda i Halmstad. I nuläget finns inga planer på ändringar i personalstyrkan, enligt vd:n.

– Däremot kommer det in en långsiktig ägare med finansiella muskler och en mycket expansiv ambition. Det innebär stora möjligheter för både Hafa och Halmstad. Hur det kan te sig är för tidigt att spekulera i. Sedan är det alltid viktigt att poängtera att precis som innan ägarskiftet så behöver alla bolag klara av att stå på egna ben.

LÄS MER: Badkonkurrenter blir kompanjoner

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här