Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Michael Ahlén, vd på Purefun group, har sett en betydande ökning av försäljningen under coronakrisen. Bild: Johan Svensson
Michael Ahlén, vd på Purefun group, har sett en betydande ökning av försäljningen under coronakrisen. Bild: Johan Svensson

Konsumtionssamhället stannar av – men försäljningen av sexleksaker ökar

När människors fritid i allt större utsträckning har förpassats till hemmet har många branscher sett en nedgång i försäljningen. Samtidigt vittnar andra om det motsatta – inte minst av streamingtjänster och sexleksaker. ”Netflix and chill” tycks ha fått en ny innebörd under coronakrisen.

Allt fler spenderar mer tid i hemmet sedan corona började svepa över världen. Fler arbetar hemifrån, men i en undersökning av Postnord i samarbete med Sifo uppger 80 procent att de även spenderar mer fritid hemma. Det är därför säkert att säga att fritidsvanorna har förändrats även med Sveriges mer liberala smittskyddsstrategi.

I samma undersökning kan man läsa att befolkningens konsumtion har minskat – även vad gäller e-handel, om än i mindre utsträckning. Detta är genomgående för de flesta branscher, men inte alla.

Branscher som växer

Streamingtjänsterna blomstrar och Systembolaget kan uppvisa en nationell ökning av försäljningen under årets första kvartal, vilket sannolikt kan härledas till den samtida minskningen för barer och restauranger. Men en annan bransch som man får förmoda alltid har varit knuten till hemmet ser också en betydande ökning.

Sveriges största återförsäljare av sexleksaker, Genevadsbaserade Vuxen.se, såg från mitten av mars början på en positiv trend som än så länge håller i sig.

– Vi kan bara gissa vad det beror på, säger Michael Ahlén, vd på Purefun group som driver hemsidan.

Så streamingsajter och webbshoppar med sexleksaker växer i en annars nedåtgående konsumtionstrend. Det nu några år gamla modeuttrycket och kodordet för en invit till sex, ”Netflix and chill”, kan ha fått en mer solitär betydelse i pandemin.

En specifik produkt som fått ett uppsving är, enligt Ahlén, dockor i människostorlek.

– Det var en stor ökning på de stora dockorna som kostar över 15 000 kronor. I vanliga fall säljer vi kanske en sådan i veckan, men under mars och april var det flera stycken.

Butiker backar

Jennie Strand som driver Passionerat i Halmstad (tidigare Lustgården) delar dock inte Michael Ahléns upplevelser.

– Jag tror att alla webbshopar ökar, men jag har en ganska liten webbshop och fokuserar mest på sexpartyn och butiken, säger hon.

Att konsumtionen i butik minskar under krisen gäller för de allra flesta branscher och har inte specifikt med vuxenleksaker att göra, menar Jennie Strand.

– Jag märker att folk håller mer i pengarna.

LÄS MER: Företaget som är störst i Sverige på sexleksaker

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här