Kalle Svensson hoppas kunna locka skejtare till den nybyggda rampen i företagets lagerbyggnad.
Kalle Svensson hoppas kunna locka skejtare till den nybyggda rampen i företagets lagerbyggnad. Bild: Jari Välitalo

Kitekalle avrundar coronaåret med skejtsatsning

Kalle Svensson kan blicka tillbaka på ett lyckosamt år för Kitekalle trots att pandemin satte käppar i hjulet för verksamheten under det första halvåret.
– Sensommaren räddade ekonomin för oss i år, säger han.

ANNONS
LocationHalmstad||

När HP hälsade på hos Kitekalle i somras målade Kalle Svensson upp en dyster prognos för året.

Han förutspådde att företaget skulle tappa cirka 30 procent av sin omsättning i år jämfört med 2019.

– Det såg onekligen mörkt ut ända fram till i juli när värmen och det vackra vädret kom. Då stack vår uthyrning av sportutrustning iväg. Människor ville göra roliga grejer på hemmaplan och efterfrågan på våra sup-brädor var enormt stor. Det kompenserade tappet som vi gjorde på vår cykeluthyrning som en normal sommar brukar inbringa mellan 500 000-800 000 kronor, säger han.

Anordnade konstrundor

I slutet av augusti blev dock pandemin åter igen kännbar för företaget.

ANNONS

– Vi anordnade guidade konstrundor med provsmakning på stadens restauranger under oktober och en liten bit in i november. Sedan kom de hårdare restriktionerna och de grusade våra planer på att göra evenemanget till ett året runt-event. Det skulle dock vara kul att återuppliva konstrundorna någon gång i framtiden eftersom intresset var stort.

När verksamheten har gått ner på sparlåga passar Kalle Svensson på att dra nytta av en del av den 12 000 stora lageryta som företaget förfogar över på baksidan av butiken på Stationsgatan.

Där finns numera en skejtramp.

– Eftersom de stora anläggningarna är stängda för personer från 15 år och uppåt och att det är för kallt och blött att åka utomhus tänkte vi att det kunde vara en god idé att låta ungdomarna åka här i stället. Det är stora ytor och vi låter inte fler än åtta personer åka här inne samtidigt. Vi har även valt att börja sälja skejtprodukter i butiken.

Nu börjar Kalle Svensson att lägga upp planerna för nästa vår- och sommarsäsong.

Han tror att 2021 kommer att fortsätta i samma spår som under 2020.

– Jag tror till exempel inte att de utländska turisterna kommer att vallfärda hit i samma utsträckning som under åren innan corona slog till. Den stora skillnaden är att pandemin har lärt oss att tänka i nya banor och satt vår kreativitet på prov. Vi står nog bättre rustade för framtidens utmaningar, säger han.

ANNONS
ANNONS