Handlarna på Kungsfreden samlades för en stunds planering i butiken Studio L.
Handlarna på Kungsfreden samlades för en stunds planering i butiken Studio L. Bild: Jari Välitalo

”Källarmöten” som bär frukt på Kungsfreden

En gång varje månad samlas butiksägarna på Kungsfreden för att gemensamt lägga upp planerna för den närmaste framtiden.
– Det handlar om att skapa en personlig vi-känsla, säger Gunilla Thunberg, som driver Hudsalongen Halmstad.

ANNONS
LocationHalmstad||

Klockan är strax innan nio på tisdagsmorgonen. Ett tiotal näringsidkare har samlats i butiken Studio L på Kungsgatan.

– Vi kör inte efter någon dagordning utan låter idéer och tankar flöda fritt, säger Josefin Dahlgren, som äger klädbutiken Tidlöst.

Österskans och Kungsfredsdagen

Under den dryga timmen som mötet pågår ventileras allt ifrån betydelsen av sociala medier och hotellet på Österskans till hur årets upplaga av Kungsfredsdagen ska utformas.

– Det är högt och lågt. Det huvudsakliga syftet med dessa möten är att skapa gemenskap och stötta varandra, en genuin vi-känsla. En bonus är att vissa av oss även har börjat umgås privat, säger Josefin.

ANNONS

Gunilla tror att mixen av unika butiker och sammanhållning är vägen till framgång.

– Vi pratar alltid gott om varandras verksamheter och ser varandra som kollegor istället för konkurrenter. Jag är övertygad att den vänliga tonen och vi-känslan även skapar ett förtroende hos kunderna.

Josefin och Gunilla passar även på att ge en eloge till Magnus Weberg, affärsutvecklare för kommersiella fastigheter på HFAB.

– Han har varit noga med att få rätt verksamheter till Kungsfreden. Det finns en tanke bakom etableringarna och på så sätt stärker vi vår konkurrenskraft, säger Gunilla.

Hänga med i utvecklingen

Även solen har dock sina fläckar. Enligt Josefin tilltalar utbudet på Kungsfreden i första hand den äldre målgruppen.

– Även om vi i första hand ska värna om fristående aktörer med unika utbud så vore det kanske inte fel att få hit en lite mer flashig butik med ett sortiment som skulle kunna locka hit ungdomar i större utsträckning än i dag. Det kanske skulle kunna även ge våra andra butiker ännu mer uppmärksamhet.

Gunilla menar att det som handlare är viktigt att hänga med i utvecklingen.

– Det är bara att acceptera att näthandeln har kommit för att stanna. Därför är det viktigt att hitta verktyg som gör att även de fysiska butikerna kan behålla sin konkurrenskraft. Istället för motarbeta utvecklingen kan man haka på den. En tanke är att samtliga butiker på Kungsfreden skulle kunna samlas under en gemensam e-handelsplattform. Vi får se var vi landar.

ANNONS

ANNONS