Julen har börjat göra sig påmind i butikerna – om än i olika former. Här är Jessica Nelson på Coop Gamletull med bakverk med klassiska julsmaker, så som lusse- och saffransbullar.
Julen har börjat göra sig påmind i butikerna – om än i olika former. Här är Jessica Nelson på Coop Gamletull med bakverk med klassiska julsmaker, så som lusse- och saffransbullar. Bild: Johan Persson

Jul i butikerna – före Halloween

Än är det en bra bit kvar till jul. Men i butikerna har högtiden redan börjat infinna sig. Samtidigt spås fler klappinköp ske på nätet i spåren av coronapandemin.

ANNONS
|

Halloween har knappt hunnit passera och än är det många dagar kvar till december. Trots det har julpynt och julgodsaker börjat dyka upp i handeln.

På många håll gjorde högtiden till och med entré för ett bra tag sedan.

– Julmust har vi haft i säkert fyra veckor, säger Jonas Söderlund, butikschef på Coop Gamletull.

Alla varor har ännu inte kommit in. En del, exempelvis glögg, dröjer ytterligare några veckor. Julmust, julskum och pepparkakor brukar alltid komma först, berättar Jonas Söderlund.

– Det blir bara tidigare och tidigare för varje år, säger han och tillägger skämtsamt:

ANNONS

– Snart kommer väl julmusten att stå i butiken när folk kommer tillbaka från sommarsemestern.

På branschorganisationen Svensk handel känner man igen påståendet att julen kommer allt tidigare. Enligt presschefen Hans Tjernström Carraro får de frågan varje år.

– Om det faktiskt är så har vi inga siffror på. Personligen tror jag snarare att det är en känsla hos människor, säger han.

Däremot har branschorganisationen kunnat konstatera att allt fler julklappsinköp görs tidigare i och med Black Friday. Rea-dagen infaller i år fredag 27 november.

– Vi ser att folk i större utsträckning köper sina julklappar i november än december. Man vill gärna göra lite fynd och då gör man det på Black Friday, säger Hans Tjernström Carraro.

På många håll har 2020 varit tufft för handeln. Erik Bergh, analytiker på Svensk handels bolag HUI Research, tror att många sätter sitt hopp till årets julhandel.

– För många branscher kommer det säkert att bli en viktig försäljningsperiod. Kanske framför allt för modehandeln som är en av de som drabbats hårdast av pandemin.

– Det är mycket kläder som säljs i present så där finns det kanske möjlighet att ta tillbaka lite konsumtion, säger han.

På HUI ser man flera viktiga frågor kopplade till corona inför Black Friday och julhandeln. Bland annat hur trängsel ska hanteras.

ANNONS

– Där finns det frågetecken kring om det kommer specifika restriktioner från regeringen om hur många man får vara i butiker och liknande. Kommer man gå så långt eller är det handlarna som själva som tar det ansvaret? På något sätt måste man förhålla sig till trängseln.

En annan spaning är att personer i riskgrupper kommer att e-handla sina julklappar i större utsträckning.

– Vi har redan tidigare sett att de har handlat dagligvaror och apoteksvaror under corona. Nu när man vant sig vid att e-handla är det tänkbart att man köper in även andra produktkategorier på den vägen i jul.

– Då blir frågan om hur e-handlarna kan hantera den volymökningen. Det är ju viktigt att de kan leverera före jul, säger Erik Bergh.

LÄS MER: Stort hopp att julhandeln ska rädda butiker

ANNONS