Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

1/2

Inget har varit som vanligt på McDonald’s i Halmstad

Människor går inte ut och äter i lika stor utsträckning som tidigare på grund av coronapandemin. Det gör att fler restauranger haft det tufft ekonomiskt. För Christina Richter, franchisetagare för McDonald’s, har inget varit som vanligt den senaste tiden.

Hotell- och restaurangbranschen har drabbats hårt av coronapandemin. Nästan fyra av tio företag har förlorat en fjärdedel av sin omsättning, enligt en ny rapport från Skatteverket.

Christina Richter är franchisetagare och driver nio McDonaldsrestauranger i nordvästra Skåne, södra Halland och i Hässleholm. I Halmstad har hon två restauranger, en ute vid Hallarna och en inne i Halmstad city. Pandemin har krävt många förändringar under kort tid, både från personalen och från ledningen.

– Inget har varit som vanligt den här senaste tiden. Det har varit en jättetuff vår och en stor ovisshet, speciellt när reserestriktionerna sattes in och vi inte visste när de skulle hävas. Man hade ingen aning om vad som skulle hända i sommar, berättar Christina Richter.

En förflyttad försäljning

Reserestriktionerna påverkade restaurangerna längs med vägarna när folk höll sig hemma mer. Något som däremot fick ett uppsving var beställningarna via drive-thru och hemleveranser.

– Vi har märkt av förändringarna sen i mitten av mars. De restaurangerna som bara är instore har varit mer påverkade än de andra. Hemleveranserna vi har börjat med har funkat bra och vi har haft igång det hela tiden, där har det ökat. Bland de restaurangerna som har drive-thruförsäljning har vi även där sett en ökning, det känns som att försäljningen har förflyttats, säger Christina Richter och fortsätter:

– I Halmstad city har det varit tuffast. Där har vi behövt göra många åtgärder. Vi har behövt dra ner på kapaciteten för att minska trängseln. Vi kan inte heller ha öppet om nätterna, det funkar inte längre.

Restaurangen inne i Halmstad City förlitar sig mycket på försäljningen som sker under nätterna. Att ha öppet nattimmarna går inte längre, då personalen inte kan försäkra sig om att restriktionerna kan upprätthållas.

– Det har varit oerhört utmanande, så mycket blev och är fortfarande annorlunda sen mars. Vi kan inte planera på samma sätt som. Då visste man när alla evenemang var, nu kan vi inte förutspå det. Det är utmanande att inte veta när folkmassorna kommer. Vi har satt in dörrvakter som håller koll vid behov, berättar Christina Richter.

Anställt färre

Flest personer som varslats sedan krisen arbetar inom hotell- och restaurangverksamhet, bemanning och transport. Trots den stora förändring som McDonald’s har ställts inför har personalstyrkorna inte minskat, utan istället omfördelats.

– Vi har löst det genom att inte anställa lika många ungdomar inför sommaren. Ingen har behövt permitteras, jag är glad att jag inte har behövt göra det. Personalen har fått flyttas till andra restauranger efter hur försäljningen har skiftat, säger Christina Richter och tillägger:

– Jag har ett stort ansvar i denna märkliga situation. Det handlar om så många personers inkomst och det här är en inkomst de förlitar sig på. Jag måste våga ta beslut och det har krävt stor flexibilitet av oss alla i företaget.

Trots den tunga våren så blickar Christina Richter hoppfullt framåt. Med svemesterfolket på vägarna, tar det inte lång tid förrän någon passerar ett McDonald’s.

– Efter att reserestriktionerna hävdes så har vi sett en stor förbättring. På de restauranger som berörs när det är många som reser i Sverige har de senaste veckorna gått bättre än förväntat, avslutar Christina Richter.

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här