Hotel Continental – ett år efter ägarbytet

Ovetandes om att en segdragen pandemi lurade runt hörnet valde Björn Kihlsten att köpa – ett hotell. Ett mörkt år har passerat, men i stället för att sitta på händerna har Kihlsten gett Hotel Continental ett rejält ansiktslyft, köpt stans mest anrika kafé och gör en satsning i syfte att ta rygg på Hotel Tylösand.

ANNONS
|

– Vi lyckades ganska bra de två första månaderna, till mitten av mars, men då tvärdog det. Och då var jag faktiskt nervös. Jag har andra företag också och alla mina företag, pyyysch, så här, säger Björn Kihlsten och illustrerar en störtdykning med handen varpå han fortsätter:

– Och då tänkte jag, hur fan ska vi klara det här. Så jag var jäkligt stressad i mars, april och maj, men sedan började det hämta upp sig.

Coronapandemin gav Björn Kihlstens hotellkarriär i Halmstad en minst sagt stökig start.

– Sommaren var ganska bra och vi levde på dem pengarna till mitten av november. Då störtdök det igen när den andra vågen kom. Då ökade förlusterna kraftigt i slutet av året. Och det är inte så bra nu heller, medger Kihlsten när tidningen hälsar på en gråmulen dag i mars.

ANNONS

En olycka kommer sällan ensam

Att hotellet på Kungsgatan, vars byggnad uppfördes 1903 och formgavs i jugendstil av stadsarkitekt Sven Gratz från Lomma, höll sämre standard än förväntat gjorde inte saken bättre.

– Vi tyckte att det var ganska bra standard, men allt upptäcks inte på en gång. Det började med att vi hade någon läcka i badrum som blev dyrbart att reparera.

Med höga ambitioner krävdes uppgraderingar, fler och mer kostsamma än ursprungskalkylen. 45 hotellrum har blivit 46 och ska bli fler under året, flertalet av de befintliga rummen och badrummen har renoverats, men även utanför entrén och innanför densamma har förändringar gjorts.

– Du ska se vilken skillnad mot den gamla. Den gamla var i plast, nu har vi en väldigt påkostad skylt, berättar Björn Kihlsten när han stolt visar upp den nya guldskimrande entréskylten.

Vi går in igen och sätter skorna på de nya golvmattorna som numer täcker entré, lobby och trappor. Över oss dinglar en kristallkrona modell större och lite längre fram, vid lobbyn, väntar hotellchef Henrik Thydén – Björn Kihlstens högra hand tillika driftansvarig för hans övriga hotell i Stockholm.

”Och då tänkte jag, hur fan ska vi klara det här. Så jag var jäkligt stressad i mars, april och maj, men sedan började det hämta upp sig.”

Duon visar runt och vi passerar den delvis omplanerade frukostserveringen, där en tidigare tvättstuga och ett kök rivits och frigjort utrymme.

ANNONS

– Målsättningen är att det ska bli ett lite lyxigt fyrstjärnigt hotell, men ändå med lite pensionatkänsla, säger Björn Kihlsten.

Ansiktslyft i dubbel bemärkelse

En trappa ned ligger hotellgymmet, intimt men påkostat. Men det som kanske kittlar mest i Continentals offensiv är nog ändå spa- och hälsosatsningen. Visserligen är den fortfarande i sin linda, men här går det prata ansiktslyftning i dubbel bemärkelse.

– Efter påsk kommer vi att göra i ordning inför våren. Vi kommer ta bort det här gamla locket till poolen och ersätta med ett nytt modernt motordrivet. Sedan kommer vi att anlägga en isvak och en jacuzzi så att det blir ett helhetskoncept här, berättar Björn Kihlsten där vi står på hotellets innergård, en gårdsyta som dessutom ska få sig någon form av tak, om det vill sig väl.

I anslutning till innergården ska en bastu för cirka tio till tolv personer att anläggas.

– I oktober, november så ska det vara klart. Men vi kommer att rusta upp gården provisoriskt inför sommaren och sedan göra ett omtag igen och då lite mer grundligt, berättar hotellchef Henrik Thydén.

Sedan tidigare finns en relaxavdelning och två lokaler har konverterats från kontor till behandlingsrum. Just kropps- och skönhetsbehandlingar, där samarbeten med flera terapeuter har och kommer att inledas, är något man tror hårt på. Björn Kihlsten sticker inte under stol med att Continental gärna kan få spahotellstämpel på sig och därmed ta rygg på Hotel Tylösand.

ANNONS

– Det finns väl inget annat hotell här utöver Tylösand som är ett spahotell, säger han.

Hotel Tylösand är en välkänd destination när det kommer till rekreation.
Hotel Tylösand är en välkänd destination när det kommer till rekreation. Bild: Jerry Carlsson

Har blivit med anrikt konditori

Som investering har Hotel Continental, av förklarliga skäl, varit en surdeg för finansmannen Björn Kihlsten. Men någon ågren har den 75-årige djursholmaren inte.

– Jag ångrar aldrig någonting. Det går inte, då ligger man sömnlös på nätterna. Men absolut, hade jag köpt det här hotellet under coronatiden, då hade det kanske blivit ett annat pris. Sedan kan man tänka så här, jag var dum nog att köpa ytterligare ett företag.

I april förra året blev Björn Kihlsten nämligen med konditori, Halmstads äldsta dessutom.

– Jag har köpt Fribergs konditori. Och det var ju heller ingen bra investering. Men även där ska vi rusta upp och göra det fräscht och jag hoppas att det kommer att gå bra.

Har du någon erfarenhet av konditoriverksamhet sedan tidigare?

– Nej. Och varför köpte jag det för? Vi tyckte att det var ganska kul att vi kan använda ett bageri och anordna lite event ihop. Vi har anställt en riktig bagare och tror att vi kan använda det här på lite olika sätt.

– Och så bakar vi vårt eget bröd, bara en sådan sak, tillägger Henrik Thydén.

ANNONS
Det anrika konditoriet har fått ny, aningen oväntad, ägare.
Det anrika konditoriet har fått ny, aningen oväntad, ägare.

Kan du tänka dig att köpa fler ställen i Halmstad nu när du ändå verkar vara på gång?

– Ja, jag kan tänka mig det, faktiskt. Vi får se vad som dyker upp. Jag har mycket idéer, svarar Kihlsten pillemariskt.

”Levt lite vecka för vecka”

Med de investeringar som har gjorts beräknar Kihlsten och Thydén att hotellets omsättning ska öka med minst 20 procent jämfört med tiden före övertagandet och hotellet beläggningsgrad förväntas öka till ett genomsnitt om cirka 70–75 procent.

Hur hög beläggning hotellet hade under 2020 vill inte duon gå ut med, men de medger att situationen har varit tuff.

– Vi har egentligen inte haft några framtida bokningar på snart ett år. I många fall bokade man samma dag vilket har gjort det svårt att planera. Vi har levt lite vecka för vecka och inte vetat åt vilket håll det ska gå. Men nu ser vi att man börjar få någon form av framtidstro och att man bokar i alla fall någon vecka framåt, berättar Henrik Thydén.

Hur ser ni på konkurrensen i staden?

– Vi ska nog klara oss. Men det här med Österskans, jag vet inte om det blir så snyggt med hotellet. Jag tycker man förstör hela stan. Det ska vara nytt och stort, det skulle dominera alldeles för mycket, säger Björn Kihlsten och tillägger i nästa andetag:

ANNONS

– Sedan vet jag inte, det där hotellet borta vid resecentrum, är det så vackert?

Henrik Thydén sitter lugnt i båten, än så länge.

– Det som händer nu i stan är positivt, vi ser inga risker i det. Det tillkommer ett par hotell, vilket gör att vi blir fler som marknadsför Halmstad. Vi ska stå oss i konkurrensen om att resenärer väljer andra resmål och vi är trygga så länga resenärerna väljer Halmstad. Sedan är det vårt och mitt jobb att se till att de väljer detta hotellet.

LÄS MER:Hotel Continental får ny ägare

LÄS MER:Här övernattar du flottast i Halmstad

ANNONS