Veronica Tagesson lanserade sin app Klövra i september i år.
Veronica Tagesson lanserade sin app Klövra i september i år. Bild: Privat

Hennes app ska öka kunskaperna inom privatekonomi

Veronica Tagesson från Halmstad har alltid varit intresserad av privatekonomi. Det var dock först i vuxen ålder som hon insåg värdet av långsiktigt sparande. Nu lanserar hon en app, Klövra, som ska visa på möjligheten hur man kan påverka sin egen ekonomiska situation.

ANNONS
LocationHalmstad||

Appen Klövra lanserades i september i år. Hjälpmedlet utvecklade Veronica Tagesson i samarbete med High Five-företaget Wizdo AB.

– Jag fick själv en rejäl aha-upplevelse när jag förstod hur viktigt det är att spara och investera på rätt sätt. Jag insåg att investeringar faktiskt även inkluderar mig och inte bara den kategori av människor som redan har mycket pengar. Jag önskar bara att jag hade fått upp ögonen tidigare och det är bland annat därför som jag nu lanserar en app som till stor del vänder sig till unga. Mitt mål är att denna målgrupp ska se att de har en möjlighet att påverka sin egen ekonomiska situation. Privatekonomi är något som drabbar alla. Man kan inte välja bort den, säger hon.

ANNONS

Fokus på enkelheten

För att appen skulle tilltala nya investerare satte Veronica Tagesson och Wizdo fokus på enkelheten.

– Den består av fem pedagogiska beräkningsmodeller inom området privatekonomi. Syftet är bland annat att ge användaren en visuell uppfattning av begreppet ”ränta-på-ränta” samt en tydlig bild av hur långsiktigheten blir en avgörande faktor.

Hon poängterar dock att Klövra enbart bygger på matematik och att bolaget som ligger bakom konceptet inte har något egenintresse i vad användaren väljer att göra med det resultat som hon eller han får fram.

– Appen är som en miniräknare med redan förprogrammerade algoritmer. Syftet med Klövra är att den ska fungera som ett underlag för att fatta välgrundade ekonomiska beslut.

Över 6 000 användare

Appen är även kopplat till ett Instagramkonto med konkreta tillämpningar kopplade till vardagliga situationer.

Klövra har redan fått stor uppmärksamhet. Sedan lanseringen har appen fått över 6 000 användare och är sedan oktober även en del av nätverket ”Gilla din ekonomi” som är initierat av Finansinspektionen. Nätverket består av myndigheter, organisationer och företag som samverkar för att öka kunskapsnivån inom området privatekonomi i samhället.

Man skulle kunna säga att din app har fått en flygande start. Hur tänker du gå vidare med din produkt?

– Det finns funktioner som vi skulle kunna förfina i framtiden men annars känner jag mig nöjd med det enkla upplägget i den nuvarande versionen. Appen kommer för övrigt att kunna kopplas till olika utbildningssatsningar inom privatekonomi i framtiden, säger Veronica Tagesson.

ANNONS

ANNONS