Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Havren hyllas av Fredrik Paulun

Googla på ”supermat” och du får garanterat en träff på havre. Detta nyttiga sädesslag, som förr mest förknippades med hästen, har blivit glödhett på hälsohimlen. Men så innehåller havre också högre halter av nyttiga proteiner, fetter och vitaminer än andra spannmål.

Att havre är nyttigt har varit känt länge. Men nu kan forskningen också visa hur den påverkar vår hälsa. Den kan till exempel sänka kolesterolet, minska risken för diabetes typ 2 och för hjärt- och kärlsjukdomar.

Lägger man till att grödan dessutom är glutenfri, klimatsmart och utmärkt att odla i Sverige så är det lätt att förstå varför havren har fått ett så stort uppsving.

Havre är på tapeten i Halland

I Halland är havre särskilt på tapeten just nu med tanke på Berte Qvarns mångmiljonsatsning . Halland är också ett jordbrukslän med perfekta förutsättningar att odla grödan.

En som gärna sjunger havrens lov är näringsfysiologen Fredrik Paulun . Han är bland annat känd för sina böcker, hälsoutbildningar och sitt sortiment av nyttiga livsmedel, som müsli, granola och gröt.

– Havre är mitt favoritspannmål eftersom det har så många fina effekter på hälsan. Att det är glutenfritt om det inte kontamineras innebär dessutom att väldigt många tål det, säger han.

Om man vill få i sig grödans alla nyttigheter är havregryn eller havreflingor ett smidigt sätt.

– För att göra gryn och flingor pressar man havrekärnorna så att de plattas till. Hela havrekärnan med alla nyttigheter finns alltså kvar efter processen och det är därför havregryn och havreflingor även benämns fullkorn, förklarar Fredrik Paulun.

Havren har fina hälsoegenskaper

Eftersom havren har så många goda hälsoegenskaper är det en ingrediens som finns med i många av de livsmedel som Fredrik Paulun lanserar under sitt varumärke. Han framhåller också gärna havrens nytta för tarmfloran. Betydelsen av goda tarmbakterier är nämligen något som det forskas intensivt på just nu.

– Havren innehåller en hög halt av vattenlösliga fibrer. Det är de som gör att havregrynsgröten blir så ”grötig” i konsistensen. Dessa fibrer är toppen för vår tarmflora eftersom de bidrar till att de nyttiga tarmbakterierna blir fler, säger Fredrik Paulun.

En sund tarmflora är en utmaning för den moderna människan. Skräpmat, stress och stillasittande går inte de snälla bakteriernas ärende.

– Är tarmfloran god får vi ett starkt immunförsvar, vilket innebär färre hälsoproblem. Här talar vi om positiva effekter på allt från diabetes till psykiska besvär, säger Fredrik Paulun.

Att äta havre regelbundet är alltså en sund vana. Men som med allt annat gäller det att lagom är bäst.

– Eftersom fiber sätter magen i arbete så kan det bli för mycket av det goda med gasbildning som följd. Jag rekommenderar att man provar sig fram för att se vad magen tycker. Själv kan jag äta en och en halv deciliter havregryn om dagen, ungefär. Då mår jag utmärkt, säger Fredrik Paulun.

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här