Enes Bekteshi kommer snart att lansera bolagets produkter på privatmarknaden.
Enes Bekteshi kommer snart att lansera bolagets produkter på privatmarknaden. Bild: Roger Larsson

Han väljer att satsa mitt under brinnande pandemi

Enes Bekteshi klev in som delägare i importbolaget NHT trading AB under coronapandemin.
– Det kanske låter konstigt men jag tror faktiskt att jag kommer kunna dra nytta av lärdomarna när allt blåser över, säger han.

ANNONS
LocationHalmstad||

Utsikten från den artonde våningen på Trade Center är hänförande.

Det är här som Enes Bekteshi styr bolaget sedan en dryg månad tillbaka.

NHT tradings kärnverksamhet består i att importera glas, porslin och bestick som sedan säljs vidare till hotell- och restaurangbranschen.

– Det här är ett helt nytt kapitel i mitt liv. Tidigare jobbade jag bland annat inom fordonsbranschen och kände att jag behövde en ny utmaning, säger han.

Startade i Västerås

Bolaget startade 2012 och hade tidigare sitt kontor i Västerås. När Enes Bekteshi tog över som delägare var det naturligt för honom att flytta verksamheten till Halmstad.

– Dels bor jag här och dels finns det många restauranger och hotell i staden. Jag befinner mig mitt i händelsernas centrum.

ANNONS

Kärnverksamheten har dock fått sig en ordentlig törn i coronapandemins spår.

– Både hotellen och restaurangerna har det väldigt tufft just nu och det spiller naturligtvis även över på vår verksamhet. Sedan pandemin började har vi tappat runt 40 procent av vår försäljning av glas, porslin och bestick.

För att klara sig har Enes varit tvungen att vidga sina vyer.

– Jag har blickat utanför vår kärnverksamhet för att kunna hitta alternativ som skulle kunna väga upp tappet. Valet föll till slut på portionsförpackningar som vi bland annat levererar till produktionskök och restauranger. Portionsförpackningarna har blivit vår räddning i denna svåra tid.

”Ständigt vara på tå”

Enes har tagit över som delägare under en period när det mesta handlar om att kämpa i motvind och att försöka överleva.

– I stället för att klaga väljer jag att försöka vända motgångarna till något positivt. Coronapandemin har lärt mig att ständigt vara på tå, tänka nytt och våga titta utanför den berömda boxen.

Och pandemin sätter inte stopp för hans framtida planer.

– Det som vi först och främst kommer att satsa på är att försöka nå ut med våra kärnprodukter till privatkunder via en ny webbshop. Det är en stor marknad som skulle kunna ge oss ett rejält ekonomiskt tillskott. I dag omsätter vi cirka 5 miljoner om året. Vår plan är att vi ska dubbla denna omsättning inom en tvåårsperiod.

ANNONS

ANNONS