Fokker 50, som Skyways flög med till och från Halmstad, är nu åter aktuell för flygtrafik mellan Halmstad och Bromma.
Fokker 50, som Skyways flög med till och från Halmstad, är nu åter aktuell för flygtrafik mellan Halmstad och Bromma. Bild: Stefan Bennhage

Halmstad får flyg till Bromma igen

All kommersiell flygtrafik till och från Halmstad har varit inställd sedan den 23 mars, men den 15 juni drar flyglinjen till Stockholm i gång igen.
– Är planen halvfulla placerar vi passagerarna så att varannan stol är tom, men blir kabinen utsåld rekommenderar vi folk att bära munskydd, säger Erik Salén, vd på Amapola Flyg.

ANNONS
LocationHalmstad||

Flygtrafiken är en av de branscher som drabbats hårdast av coronapandemin. I Halmstad slutade flygbolaget BRA helt med trafiken till och från Bromma för två och en halv månad sedan, men i nästnästa vecka drar den i gång igen genom BRA:s samarbetspartner Amapola Flyg.

– Även om vi bara startar i liten skala, med en eftermiddagstur om dagen, tycker vi det är viktigt att folk inte glömmer bort vilka resemöjligheter flyget ger, säger Erik Salén, vd på Amapola Flyg.

Amapola är främst känt som ett fraktbolag som flyger för Postnord, men har även passagerarplan som flyger från bland annat Kristianstad och Trollhättan till Bromma. I samarbete med BRA startar det nu också flygtrafik från Halmstad, Malmö, Göteborg, Ängelholm och Visby till Bromma.

ANNONS

– Vi tyckte det var orimligt att staten handlade upp linjer i norra Sverige, men inte i södra. Även från Sydsverige behövs ett snabbt och smidigt alternativ att ta sig till Stockholm, menar Erik Salén.

Initialt tror jag inte på någon tjurrusning.

Flygplanstypen som ska användas är Fokker 50, ett tvåmotorigt propellerplan med 50 stolar som behöver drygt en timme mellan Halmstad och Bromma. Att den rymmer ett 20-tal färre stolar än ATR 72, som BRA flugit med till och från Halmstad, tror inte Erik Salén är något problem.

– Initialt tror jag inte på någon tjurrusning, säger han och påpekar som före detta vd för Skyways att Halmstadborna är vana vid Fokker 50, eftersom den användes av just det bolaget fram till konkursen för åtta år sedan.

Han framhåller också att de följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer.

– Så länge planen är högst halvfulla ska vi placera passagerarna med varannan stol tom. Blir det fler än 25 resenärer på en tur får de som har bokat ihop sitta tillsammans, säger han och tillägger:

– Men vid bokningstillfället informerar vi också om risken för att man tvingas sitta bredvid en främling om planet skulle bli fullt. Då är det upp till varje resenär att bestämma om den vill bära munskydd. Än så länge gör vi inte som SAS, som kräver att folk bär munskydd.

ANNONS

Finns inga belägg för att de blev smittade på flyget.

– Av det som framkommit från Folkhälsomyndigheten finns inga belägg för att de som fick covid-19 efter skidsemester i Italien blev smittade på flyget.

På Halmstad City Airport låter flygplatschefen Magnus Edman lättad över att det kommer i gång trafik igen. 28 av de 40 anställda har under den stängda perioden varit utlånade till andra verksamheter inom kommunen, medan ett dussin upprätthållit en beredskapsflygplats för samhällsviktiga transporter.

– I princip klarar vi oss med den personalstyrkan för den här begränsade sommartrafiken, men vi hoppas att det blir mer flyg när semesterperioderna är över, säger han.

Kommer flygplatsen att erbjuda resenärerna munskydd?

– Det är inte otänkbart. Vi har diskuterat både munskydd och handsprit, men eftersom beskedet om Amapola är färskt har vi ännu inte satt ner foten, säger Magnus Edman.

Vi får se hur länge virusoron håller i sig.

När det gäller framtiden menar Erik Salén att ingen i dagsläget kan säga något säkert om den svenska flygbranschen.

– Vi får se hur länge virusoron håller i sig och hur djup lågkonjunkturen blir, säger han.

– Men om det blir tryck på flyglinjen till och från Halmstad igen skulle jag även vilja ha någon tur till Arlanda för de resenärer som inte ska stanna i Stockholm.

Är det bra för Halmstad City Airport att flygplatsen i Ängelholm lägger ner?

ANNONS

– Frågan är om Ängelholm verkligen lägger ner, eller om det bara är ett förhandlingsutspel – men historiskt har Ängelholm givetvis varit en tuff konkurrent för Halmstad, säger Erik Salén.

LÄS MER:Flygplatsnedläggningen i Ängelholm ger nya möjligheter för Halmstad

ANNONS