Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Jonas Karles, Marcus Lönnberg och Joakim Sjöblom som grundade teknikföretaget Minna Technologies.
Jonas Karles, Marcus Lönnberg och Joakim Sjöblom som grundade teknikföretaget Minna Technologies. Bild: Jenny Ingemarsson/Arkivbild

Halländskt företag tar in 160 miljoner – siktar på att växa globalt

Minna Technologies, som grundades av falkenbergare 2015, får nu 160 miljoner kronor i riskkapital och kan växa globalt.

2016 lanserade Jonas Karles, Marcus Lönnberg och Joakim Sjöblom sin applikation Mina Tjänster. Appen erbjöd människor hjälp att hitta abonnemangslösningar på exempelvis telefoni och försäkringar. Numera är de kända som Minna Technologies och riktar enbart in sig på att sälja sin digitala lösning till banker, som i sin tur kan utnyttja detta i sina egna appar.

2017 hade teknikbolaget 14 anställda och strax över 50 000 användare. Nu har de i stället runt 80 anställda och 18,7 miljoner användare. Därtill har de kunder i sex olika länder, däribland Nordens alla länder samt Belgien och Storbritannien. Förhoppning att kunna utöka under året. Att de skulle växa så här fort var inte helt förväntat.

– Vi hade ambitionen från start att göra något stort utifrån ingenting, men såg inte exakt att det skulle utspela sig så här, säger medgrundaren och falkenbergaren Jonas Karles.

Vill växa globalt

Nu tar Minna Technologies in 160 miljoner kronor i riskkapital från flera internationella investerare och kortföretaget Visa. Något som kan innebära ytterligare kliv på den globala marknaden.

– Vi hoppas på en fortsatt expansion i Europa och att pengarna vi får in kan göra att vi kan börja lukta på länder utanför Europa såsom USA och Australien, säger Jonas Karles.

Han jämför dem med ett annat framträdande teknikföretag, nämligen svenska Tink. De började också som en konsumentapp för att sedan övergå till att bara fokusera på banker. Tink erbjuder budgetering och är enligt Jonas Karles mer grundläggande medan Minna Technologies är mer ”nischade”. Av de som inriktar sig på abonnemang råder det inga tvivel om vem som är störst.

– Vi har koll på våra konkurrenter och vad de gör. Vi är helt klart ledande, säger Jonas Karles.

”Väldigt många har valt att ha abonnemang”

2020 blev ett år då många branscher fick ta stryk av den rådande pandemin. Däremot var det snarare så att Minna Technologies bransch gynnades.

– Pandemin har gjort att väldigt många har valt att ha abonnemang, särskilt inom underhållning såsom Netflix och Spotify. På så sätt har pandemin varit bra för vår bransch då behovet är större än någonsin. Det finns även många nervösa banker då nya och mer utvecklade konkurrenter kommer och därmed behöver bankerna bli mer digitala vilket vi kan hjälpa dem med, säger vd:n och medgrundaren Joakim Sjöblom.

Förutom att de vill växa på den globala marknaden har de även planer på att utveckla sina tjänster framöver.

– Hittills har vi främst jobbat med att hjälpa till att starta, pausa och avsluta abonnemang men nu vill vi bli bättre på att rekommendera abonnemang. Det kan handla om att vi ser att någon har ett Spotify-abonnemang och kan då också erbjuda dem att skaffa Netflix. Eller lite mer extremt kan vi se att ”du betalar just nu så här mycket för bilförsäkring men vi kan erbjuda dig att i stället betala så här mycket”, säger Joakim Sjöblom.

Läs fler näringslivsnyheter här!

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här