Det var första året som det arrangerades en digital jobbmässa i Laholm.
Det var första året som det arrangerades en digital jobbmässa i Laholm. Bild: Campus Laholm

Digital jobbmässa fick ljumt mottagande

Den digitala jobbmässan i Laholm fick blandade reaktioner.
– Det var första gången vi arrangerade mässan i denna form och vi kan väl konstatera att det finns saker som skulle kunna ha fungerat bättre, säger Cornelia Larzénius, mässansvarig.

ANNONS
LocationLaholm||

Mässan föregicks av många och stora förberedelser.

– När vi nu summerar mässan är vi ganska överens om att det fanns både styrkor och svagheter. Många som hade anmält sig reagerade på att de fick en stor mängd automatiska mejlutskick och vi vet ärligt talat inte hur det kunde bli så, säger Cornelia Larzénius.

Vissa deltagare hade dessutom problem med att logga in på jobbmässan.

– En del länkar verkade inte fungera och vi gjorde vårt bästa för att hjälpa användarna via telefon och bjuda in dem manuellt. Tyvärr verkade det dock inte ha fungerat för en del och vi kan bara beklaga att det blev så. Om vi skulle bli tvungna att arrangera ytterligare en digital mässa måste vi se över våra inloggningsrutiner och hur vi ska kunna vägleda deltagarna på bästa sätt när mässan är live.

ANNONS

”Sprida ut mässan”

320 användare hade anmält sig till mässan.

– Av dessa användare var cirka 100 aktiva under gårdagen. Många av de som hade anmält sig passade nog på att vara inne på jobbmässan tidigare eftersom sidan har varit öppen under en vecka.

Enligt Cornelia Larzénius var utställarna nöjda med responsen från deltagarna.

– De flesta utställare som jag har pratat med är positiva. De har fått in många ansökningar och det verkar ha blivit en hel del matchningar under gårdagen.

Bland utställarna märktes bland annat Diab, Kungsbygget, SHK och Laholms kommun.

Nu ska årets digitala mässa utvärderas och enligt Cornelia Larzénius finns det delar i årets mässa som är värda att ta med sig till planeringen inför nästa år.

– Jag tror till exempel på modellen att sprida ut mässan under en hel vecka i stället för att hålla den under en viss specifik dag. Genom att även fortsättningsvis låta en del av mässan vara digital kan vi underlätta för sökande som av olika anledningar inte har en möjlighet att träffa arbetsgivarna fysiskt samtidigt som arbetsgivare inte behöver binda upp sig under en hel dag. Vi borde kanske satsa på en mässvecka med bokade tider i framtiden, säger hon.

ANNONS

ANNONS