Katarina Norgren, förste ombudsman på Handels avdelning 3 i Halmstad.
Katarina Norgren, förste ombudsman på Handels avdelning 3 i Halmstad. Bild: TRONS / TT

”De flesta butiksägare sköter sig riktigt bra”

Det finns brister i butikernas hantering av covid-19. Det visar en ny nationell undersökning som Handels har gjort. Halland går dock mot strömmen, menar Katarina Norgren, förste ombudsman på Handels avdelning 3 i Halmstad.

ANNONS
LocationHalmstad||

Undersökningen genomfördes under två veckor i oktober och drygt 900 skyddsombud svarade på enkäten som visade att handsprit och markeringar i golvet är vanligt men att få butiker gjort något aktivt för att minska trängseln i butikerna.

Undersökningen visar att två tredjedelar av butikerna har bedömt riskerna kring att anställda eller kunder smittas av corona. Men riskbedömningen har inte varit tillräcklig, menar fyra av tio skyddsombud. De anställda har sällan varit med i arbetet med riskbedömning och dessutom är det bara en tredjedel av handlarna som fullt ut åtgärdat de brister som framkommit.

– Vi har själv haft ute en enkät bland arbetsgivare i Halland där de har fått beskriva vilka åtgärder de har vidtagit för att minska smittspridningen. Med stöd av skyddsombuden på arbetsplatserna har vi fått en ganska klar bild av läget. De allra flesta butiksägare sköter sig riktigt bra, säger Katarina Norgren.

ANNONS

Har påpekat bristerna

I de fall som Handels avdelning 3 fått in alarmerande rapporter har ombudsmännen besökt arbetsplatserna och påpekat bristerna.

– Det var främst i våras som vi var tvungna att ge butiksägare bakläxa för att de inte hade satt upp exempelvis plexiglas och inte hade skyddshandskar och handsprit tillgängligt. Vi påpekade även att det skulle finnas munskydd om personalen ville använda det.

Denna vecka kommer Handels avdelning 3 gå ut med information till skyddsombuden.

– Dels vill vi följa upp läget från i våras och dels vill vi tillsammans med skyddsombuden komma fram till en plan hur vi ska kunna minimera trängseln under julhandeln.

Efterlyser fler trängselvakter

Katarina Norgren menar att den ökade internethandeln kommer att sätta stor press på postombuden.

– Posthanteringen sker ofta i närheten av butikernas in- och utgångar och för att det inte ska uppstå trängsel är det viktigt att det finns noggrant utarbetade strategier.

Hon efterlyser fler trängselvakter i butikerna under julhandeln.

– Det kommer dock bli näst intill omöjligt att ha trängselvakter i stora köpcentrum. Där måste butiksägarna bli tuffare mot sina hyresvärdar och kräva åtgärder som både skyddar anställda och kunder.

ANNONS