Båten Ever Given som fastnade i Suez-kanalen kräver nu ägarna av det som fraktas på den på pengar för reparationerna. Egyptiska myndigheter tillåter inte fartyget att åka vidare innan det betalat miljardbelopp för skadorna i kanalen. Detta drabbar bland annat Hishultsföretaget Brafab som har fem containrar med utemöbler på båten.
Båten Ever Given som fastnade i Suez-kanalen kräver nu ägarna av det som fraktas på den på pengar för reparationerna. Egyptiska myndigheter tillåter inte fartyget att åka vidare innan det betalat miljardbelopp för skadorna i kanalen. Detta drabbar bland annat Hishultsföretaget Brafab som har fem containrar med utemöbler på båten. Bild: TT

Brafab krävs på pengar för containrar fast i Suezkanalen

Utemöbelföretaget Brafab har nu krävts på pengar för att laga det fartyg som fastnade i Suezkanalen.

ANNONS
|

Anledningen till att fartyget står still är att man enligt sjölagar kan åberopa att den som fraktar gods på ett fartyg som havererar kan kräva godsägarna på ekonomiskt bistånd för att laga skadorna som uppkommer. Enligt uppgifter som bland annat Svenska dagbladet gått ut med är det många miljarder som Egyptiska myndigheter kräver för att släppa båten att köra vidare. Dessa skador vill de nu att ägarna till containrarna på fartyget ska betala för.

Vilken summa de vill ha av just Brafab är i nuläget inte känt, menar Brafabs vd Johan Engström, som aldrig har varit med om detta.

ANNONS

– Vi har lasten försäkrad och det är anmält till försäkringsbolaget. Just nu är det deras jurist som tittar på ärendet, säger Johan Engström.

LÄS MER:Globalt fraktkaos ger importföretagen en besvärlig vår

Har fem containrar på fartyget

Fritidsmöbelföretaget från Hishult har fem containrar på båten. För bolaget är det en väldigt liten del av deras årliga försäljning och vd:n menar att det är olyckligt, men inget de står och faller med.

– Det är oklart hur länge de kommer att stå där eftersom vi inte vet hur lång tid detta tar. Men vi har ändå möbler till kunderna. Vi hanterar tusentals containrar per år, och har fem på detta fartyg.

Större konsekvenser för mindre bolag

Han ser att konsekvenserna kan vara mycket större för mindre, eller nystartade bolag.

– Det skulle vara fullständig katastrof om man skulle vara ett ungt företag som satsat allt på att ta hem en container padelrack för att starta en sådan verksamhet, till exempel. Det är trist för oss men inte katastrof.

LÄS MER:Ikea drabbat – 100 containrar på fartyget

LÄS MER:Oklart när jätteproppen i Suez kommer loss

ANNONS