Boris Lennerhov slutar som vd – efter 21 år på Gekås

Varuhuset i Ullared har gått från att vara ett familjeföretag i en villakällare – till att bli en turistdestination, en TV-succé och en symbol för hur svenskarna konsumerar. Boris Lennerhov har varit med på resan i drygt två decennier. Vid årsskiftet checkar han ut och lämnar rollen som vd. Men vad är det egentligen han lämnar efter sig?
– Det finns fortfarande en kategori människor som med lätt förakt säger att de aldrig kommer att åka hit, säger han.

ANNONS
|

64-årige Boris Lennerhov är inget vidare på att hantera den moderna tekniken. När hans laptop hänger sig brukar han skoja om att ”felet oftast sitter ungefär en halvmeter från skärmen”. Å andra sidan behöver han inte förstå i detalj hur allting fungerar, det vet dom på IT-avdelningen.

Från sitt kontor på baksidan av köpcentret kan Boris Lennerhov använda sin laptop för att följa kundströmmarna. Varuhusbyggnaden i Ullared är 45 000 kvadratmeter stor, som tolv ICA Maxi-butiker. Boris kan se på skärmen att 2 215 kunder nu går omkring därinne.

Dessutom kan han titta på trav.

Just den här torsdagen springer hans häst Dynamic Twister. Och vinner. Det gör Boris på extra gott humör. Förutom styrelseuppdrag och ett nytt garden center i Varberg, är travet en av de saker som ska få ta upp mer av hans tid framöver.

ANNONS

– Jag ska ju bli passionär nu! Hålla på mer med sakerna jag tycker är kul och intressant, säger han.

LÄS MER:Gekås tappar miljarder i försäljning under coronapandemin

Boris Lennerhov – Ullareds vd

Ålder: 64 år

Yrke: Vd på Gekås i Ullared

Aktuell: Slutar som vd efter 21 år. Kommer att sitta kvar i Gekås styrelse.

Övrigt: En av huvudpersonerna i Kanal 5:s serie om Ullared. Boris Lennerhov har också slutat som vd en gång tidigare, i samband med att han drabbades av cancer i lymfkörtlarna 2015.

I 21 år har han styrt Gekås i Ullared. Han har till och med slutat en gång tidigare – i samband med att han drabbades av cancer 2015. Men knappt två år senare drogs han in i verksamheten igen efter att den nye vd:n lämnat. Dessutom helt friskförklarad från sin cancer.

LÄS MER:Ny vd på Gekås

Boris Lennerhov på Gekås i Ullared.
”Det har nog aldrig hänt att en kvinna ringer till en väninna och frågar: ”Jag tänkte åka till Coop, har du lust och hänga med?” Dit åker du för att handla mat, för att slippa svälta. När man åker hit är det mer kopplat till en upplevelse” säger Gekås avgående vd Boris Lennerhov. Bild: Olof Ohlsson

Boris Lennerhov har sett varuhuset växa och blomstra, men kanske är han också den person som påverkat bilden av Ullared mest. Tillsammans med profiler som Åke Jönsson, Ola-Conny Wallgren och Hoforssystrarna är han en av huvudpersonerna i Kanal 5:s serie om Gekås. Att åka till Ullared har blivit en grej – ett besök i ett slags upplevelsepark för shoppingsugna.

För vissa är utflykterna årets höjdpunkter. En social resa med vänner, som kanske kan toppas med en övernattning och några riktiga fynd. För andra är hela idén förkastlig. En vulgär plats, konstruerad för att få människor att köpa mer än de behöver.

För Boris Lennerhov handlar Ullared om att alla ska göra en bra affär.

– Om vi säljer leksaker för 400 miljoner om året, så är det för att det är bra grejer till rätt pris. Jag kan inte bestämma vad folk vill ha, säger han.

ANNONS

Ullared – från källare till komplex

Gekås såg dagens ljus i Göran Karlsson och Margareta Björklunds gemensamma villakällare i den halländska lilla orten Ullared 1963. Fyra år senare flyttar affären in i byns tidigare stationsbyggnad. Efter en trög start började affärerna ta fart – och de allra första charterbussarna rullade in.

Under 70-talet flyttade Gekås till sina nuvarande lokaler och verksamheten expanderade kraftigt. Göran Karlsson och Margareta Björklund sålde sin skapelse till sex av sina anställda, varav en fortfarande äger hela Gekås.

Samtidigt fortsatte varuhuset sin förvandling – från att bara vara en butik och en parkering, till att bli en destination för kunder från hela Sverige. År 2000 tillträder Boris Lennerhov som vd. Bland det första han gör är att köpa den intilliggande campingen.

– Vad jag säger är att vi ska förflytta det här från en renodlad lågprishandel, till mer av ett destinationstänk. Men kärnan måste vara: rätt produkt till rätt pris. Har vi inte det, då faller allt annat. Det är superviktigt, säger Boris Lennerhov.

LÄS MER:Gekås tappade ”bara” 100 miljoner i juni

Det är ju lite cirkus över det.

Han berättar att det förra året kom 550 000 övernattande gäster till Ullared. Den som besöker butiksområdet möts också av kiosker, glasögonbutiker och reklamstånd. Doften av mat och sockervadd påminner mer om ett nöjesfält än ett varuhus.

– Det är ju lite cirkus över det. Jag jämför gärna med Liseberg, de måste också ha lite nya karuseller då och då. Vartannat år kanske, annars är det inte roligt att åka dit, säger han.

ANNONS

Att åka till Ullared är ju inte samma sak som att åka till Bauhaus eller ICA. Varför tror du det är så?

– Det har nog aldrig hänt att en kvinna ringer till en väninna och frågar: ”Jag tänkte åka till Coop, har du lust och hänga med?” Dit åker du för att handla mat, för att slippa svälta. När man åker hit är det mer kopplat till en upplevelse. Det är ett socialt umgänge. Man gör fynd och man vet inte riktigt vad för grejer man ska mötas av.

Bland prydnadssakerna på Lennerhovs kontor finns kundvagnar, en norsk flagga och en vimpel med texten: ”En chef är en person som behöver andra”
Bland prydnadssakerna på Lennerhovs kontor finns kundvagnar, en norsk flagga och en vimpel med texten: ”En chef är en person som behöver andra” Bild: Olof Ohlsson

Samtidigt har Ullared också blivit en symbol för det hysteriska handlandet. På bloggar går det att läsa negativa omdömen som sträcker sig från allt mellan ”rörigt och jobbigt” till ”helvetet på jorden”.

Även organisationer som Greenpeace har riktat hård kritik mot Ullared. De menar storskaliga lågpriskoncept inte är miljömässigt hållbart.

De smartaste har en lista

Boris Lennerhov känner till både kritiken och negativa uppfattningar. Men ingen gång under intervjutillfället brusar han upp eller visar tecken på irritation, i stället förklarar han sansat hur han uppfattar sakernas tillstånd.

– De som inte varit här har nog starkare fördomar. Om trängsel och köer och massa skit, säger han.

Är det fult att handla på Ullared?

ANNONS

– Det var mer så när jag började. Då var det väldigt många här som inte var här. De backade in bilen i garaget och smög in med kassarna i huset, så att grannarna inte skulle se. Man kan kalla dom wannabes. Det finns fortfarande en kategori människor, ofta män, som med lätt förakt säger att de aldrig kommer att åka hit. Men deras fruar kommer gärna. Det får jag vara nöjd med.

Det finns en bild av att Ullared är dit man åker för att köpa hundra flaskor schampo eller 27 toaborstar, fast man egentligen bara behöver en. Stämmer inte den?

– 27 toaborstar var ett taskigt exempel. För så många toaborstar sliter man nog inte ut. Men hundra flaskor schampo däremot! Jag är här en gång i halvåret och bunkrar upp mitt behov. Men det finns säkert dem som har folie och fryspåsar för flera år framöver, det åker ju ner i kundvagnen i alla fall. Förr eller senare går det ju också åt.

Men är det inte problematiskt att sälja saker som människor egentligen inte behöver?

– Fryspåse behöver väl alla?

Jo, men om man köper väldigt många fryspåsar?

– Man använder väl olika många. Vissa bakar och plockar bär, de använder många. Men du menar att man skulle köpa onödigt mycket här?

ANNONS

Ja.

– Då missar man att en del är väldigt strategiskt noggranna. De som är smartast är de som gjort en lista, med de saker de verkligen ska ha. Sedan kanske de gör något fynd också. Den som åker hit helt utan plan, den kommer hem och har glömt en tredjedel.

LÄS MER:Gekås vinst och omsättning minskar

Ser alla avsnitten innan sändning

Sedan 2009 har även de personer som aldrig varit på Ullared kunnat få en inblick i livet på varuhuset, genom TV-serien med samma namn. I den porträtteras Boris Lennerhov som en lite tankspridd företagsledare, som ibland har problem med lokalsinnet.

– Och det stämmer ju egentligen ganska bra med verkligheten, säger han.

Tittarna får följa med en rad profilerade kunder och medarbetare på varuhuset. Som vd har Boris Lennerhov tittat igenom avsnitten på förhand – med möjligheten att ta bort innehåll. Ändå påstår han att han låtit nästan allt vara kvar.

– Går vi med på en sådan serie, då måste vi bjuda på oss själva. En del är till och med inte sant. Jag står inte på taket varje morgon och blickar ut över kunderna. Sedan är ju kameran bara med på det positiva. Om jag läxar upp ett gäng, det filmar vi inte. När jag har sparkat någon har kameran varit avstängd. Folk tror att jag är glad och trevlig alltid. Men jobbet innehåller lite till, säger han.

ANNONS

Pausades på grund av corona

Boris Lennerhov menar att den enda strategi han haft under inspelningarna är att saker ska ”få vara som dom är”. Programmet är att betrakta som underhållning, inte som något dokument över vilka som handlar på Gekås.

– Det är karaktärerna som syns i rutan. Systrarna Hofors, till exempel, de svär ju lite mycket. Men dom svär ju lika ständigt även i verkligheten. Åke från Filipstad, han misslyckas med vissa saker i serien, men han kanske inte heller är så praktiskt lagd. Det här är personer som på olika sätt sticker ut. Sådana karaktärer som folk tycker om, säger han.

Men hur tycker du att personerna porträtteras i TV-serien, finns det ett mått av lyteskomik?

– Det skulle väl vara för att jag är med. Men annars tycker jag nog att karaktärerna bara visas som dom är.

Den nuvarande säsongen av TV-serien pausades efter att corona-pandemin bröt ut. Det senaste avsnittet sändes den 7 april. Men mycket tyder på att Boris Lennerhovs tid i rutan ändå var på väg att rinna ut.

En ung och hungrig ersätter en gammal och trött.

Vid årsskiftet lämnar han rollen som varuhusets vd. För andra gången och för sista gången.

– I och med att det gick dåligt när jag slutade sist, så är jag ju lite mer populär nu. Folk vill inte att det ska bli trubbel igen. Men det kommer det inte att bli heller. Den här gången har vi hittat en ny vd som håller måttet på alla sätt. En ung och hungrig som ersätter en gammal och trött. Det tror jag blir bra, säger han.

ANNONS

Något regelrätt pensionärsliv blir det däremot inte. Lennerhov sitter kvar i Gekås styrelse och har flera andra uppdrag vid sidan av sitt jobb. Dessutom ska han vara mentor åt Gekås nye vd, 35-årige Patrik Levin.

– Det blir rätt mycket med det. Men i övrigt tänker jag väl göra ungefär som när jag slutade sist. Få mer tid med mina barnbarn och kanske unna mig en tur till Mallorca, om pandemin tillåter, säger han.

Kommer du bli lyckligare av att sluta?

– Jag har alltid varit glad, det är i min natur. Många oroas över allt som kan hända. Men jag har alltid tänkt att det inte är någon idé att tänka på sakerna som inte har hänt ännu. Jag har haft fullt sjå med allt som redan händer.

Boris Lennerhov älskar Mallorca, som han besökt många gånger. Klimatet är en av huvudorsakerna, det är varmt och skönt men inte för varmt ”som i Thailand”.
Boris Lennerhov älskar Mallorca, som han besökt många gånger. Klimatet är en av huvudorsakerna, det är varmt och skönt men inte för varmt ”som i Thailand”. Bild: Olof Ohlsson
ANNONS