Rebecka Olsson blickar tillbaka på årets Black Friday med blandade känslor.
Rebecka Olsson blickar tillbaka på årets Black Friday med blandade känslor. Bild: Jari Välitalo

Black Friday blev tuff för de fysiska butikerna

Pandemin satte käppar i hjulet för årets Black Friday.
– Försäljningen gick hyfsat bra men den var inte på långa vägar så lyckosam som tidigare år, säger Rebecka Olsson, butikschef på Kicks på Brogatan.

ANNONS
LocationHalmstad||

För cityhandlarnas del var årets Black Friday utspridd under hela veckan.

– Under vardagarna var det ganska lugnt, speciellt innan lönen kom. Under helgen hade vi betydligt fler kunder. Vi försökte se till att max tio personer vistades i butiken samtidigt men det var inte helt enkelt. I vissa lägen var vi tvungna att stänga dörrarna för att undvika trängsel, säger Rebecka Olsson.

Även om årets Black Friday-vecka sammantaget inte levde upp till förväntningarna är Rebecka Olsson inte särskilt orolig för den närmaste framtiden.

– Folk har 24 dagar på sig att köpa julklappar och med tanke på pandemin är det ju faktiskt bättre att kundflödet blir mer jämnt fördelat under månaden. Det är bara att gilla läget. Vi kan inte göra så mycket åt den rådande situationen, säger hon.

ANNONS

”Känner en viss oro”

Peter Ziegler, som äger modebutiken Carlanders, beskriver veckan som ”lugn och stillsam”.

– Det märks att människor följer råden från myndigheterna vilket naturligtvis är bra. Vi har väl haft lite mer att göra under veckan än under en normal coronavecka men det handlar inte om något större försäljningslyft.

Tidigare år har Black Friday markerat startskottet för julhandeln för Carlanders del.

– Det är från och med då som vi har samlat kraft för de lite tyngre månaderna i början av året. Tyvärr ser det mycket annorlunda ut i år och det är klart att jag känner en viss oro för hur det här året ska sluta.

”Omöjligt att planera inköpen”

Stefan Lindblad äger butiken Electrolux Home på Stenalyckan.

– I år valde vi att köra en Black Friday-helg från i fredags fram till i dag (läs måndag). Det är dock tydligt att årets rea inte alls har haft samma genomslagskraft som under tidigare år. Jag skulle vilja beskriva försäljningen under årets Black Friday som under en normal helg innan coronapandemin slog till.

Stefan Lindblad menar att det är ovissheten om hur pandemin kommer att påverka julhandeln som i nuläget är det värsta.

– Det är näst intill omöjligt att budgetera och att planera inköpen. Samtidigt är det inte mycket som vi kan göra åt saken i nuläget. Vi kan bara hoppas att läget snart förändras till det bättre, säger han.

ANNONS

ANNONS