Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Annorlunda turist-sommar i Halland i coronatider

Corona tvingar ansvariga för besöksnäringen att tänka i helt nya banor. I en tid när viruset sätter stopp för allmänna sammankomster ställs siktet in på semesterupplevelser utomhus – utan trängsel mellan människor.

LÄS MER: Hoppet ställs till hemester

Anna Frykman, besöksnäringsutvecklare på Kungsbacka kommun:

"Turistnäringen befinner sig i ett minst sagt krisigt läge och behöver all hjälp den kan få. Vi har därför till exempel riktat om all vår marknadsföring som egentligen var tänkt för att lyfta fram vårt nya badhus samt mot de internationella marknaderna till en hemesterkampanj. Vi kommer bland annat att trycka på våra fantastiskt vackra naturreservat som exempelvis Fjäråsbräcka och Tjölaholms slott som bjuder på såväl rika kulturupplevelser som naturvärden. Dessutom märker vi redan ett stort sug efter kartor över Hallandsleden och Kattegattleden. Det handlar helt enkelt om att slå ett slag för utomhusaktiviteter utan trängsel i denna kristid."

Jonas Heintz, kultur- och turistchef på Laholms kommun:

"Även om det känns lite mer positivt för varje dag kommer det säkert att dröja längre innan allt är normalt igen. Vi är medvetna om att många aktörer inom besöksnäringen lider när de utländska besökarna lyser med sin frånvaro. Nu måste vi göra vårt bästa för att lansera Laholm som ett Sverige i miniatyr och lyfta fram de värden som faktiskt finns i kommunen som exempelvis Hallandsåsen, skogarna, stränderna och de mysiga gårdsbutikerna. Vi tänker väldigt lokalt och hoppas att laholmarna tar det säkra före det osäkra och väljer att tillbringa sommaren på hemmaplan."

Malin Backe, chef för Turistservice i Halmstad:

"Det är bara att konstatera att corona har orsakat en tvärnit för besöksnäringen. Folk inväntar utvecklingen innan de bestämmer sig för om de ska boka eller inte. Från vår sida kan vi bara stötta företagen så gott det går och hoppas på att den värsta coronastormen ska bedarra så snart som möjligt. Ett initiativ som vi själva tror mycket på är att vidareutveckla vårt koncept Turista hemma, som tidigare år har varit begränsat till en söndag i maj. Syftet med Turista hemma är att få Halmstadborna att upptäcka sin hemstad. Nu tittar vi på olika lösningar för att få konceptet att rulla på hela sommaren. På så sätt blir Halmstadborna sysselsatta samtidigt som besöksnäringsföretagen får stöttning."

Magnus Thomson, destinationsutvecklare på Visit Varberg:

"Vi befinner oss i en situation vi aldrig har varit i tidigare. Det är en utmanande situation men den har också utlöst en kraftig våg av kreativitet som sköljer genom hela kommunens organisation. I samarbete med aktörer inom näringslivet har vi slagit knut på sig själva för att vi ska kunna ställa om till en sommar där vi kan ta hand om våra besökare på ett peppigt och smart sätt helt i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vi rustar oss för olika scenarier i sommar och kan agera snabbt. Om nu rekommendationen blir att man ska stanna på hemmaplan i sommar kommer vi att rikta våra insatser mot att göra kommunen till en jätteintressant destination för varbergaren. Vi har bland annat släppt en turistguide med tips till lokalbefolkningen. Den listar bland annat en massa smultronställen utomhus som varbergaren inte har hittat till än, som exempelvis Kungsjölederna i nordöstra Varberg. Eftersom vi har svart bälte i bad kommer vi bland annat även att trycka på Fästningsbadet som är en gratis upplevelse för hela familjen."

Fredrik Janson, vd för Destination Falkenberg:

"Förra året var Falkenberg den halländska kommun som hade flest gästnätter, vilket vi var mycket stolta för. I år ser det annorlunda ut och läget förvärras av inställda evenemang i sommar och det faktum att vår största publikmagnet Gekås tappar kunder under coronakrisen. I dagsläget är det många bokningar på våra campingplatser inför sommaren men det är ett läge som kan förändra sig snabbt beroende på vilka rekommendationer som kommer att gälla från Folkhälsomyndigheten. Däremot hoppas vi mycket på vårt starka matkluster Falkenbergs skafferi som är ett nätverk av mataktörer i och kring Falkenberg. Olika mat- och naturupplevelser kommer att förgylla tillvaron för de falkenbergare som väljer att semestra hemma i sommar."
Bild: Jari Välitalo

Camilla Johansson, näringslivsansvarig på Hylte kommun:

"Företag inom besöksnäringen arbetar för att hitta kreativa lösningar. Ingen vet ju vad som kommer att hända och allt kan förändra sig väldigt snabbt. Därför är det också väldigt svårt för oss och aktörerna att veta hur vi ska rikta våra marknadsföringsinsatser. Jag vet att många boenden har tagit mycket stryk under april och maj på grund av avbokningar. Krisen är naturligtvis även ytterst kännbar för våra butiker och restauranger. Nu hoppas nog alla aktörer på att de ska kunna hämta upp lite av tappet under inledningen av turistsäsongen genom att tillströmningen av besökare ökar under semestermånaderna och att säsongen eventuellt förlängs. Hylte kan ju faktiskt erbjuda allt det som efterfrågas i dessa tider – lugnet, naturen, vattnet och utomhusaktiviteter. Samtidigt måste vi förhålla oss till de direktiv och riktlinjer som kommer från Folkhälsomyndigheten. Det är de yttre omständigheterna som styr i slutändan."

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här