Stark sommarturism lyfte Halmstad

Halmstad var en av de svenska destinationer som tappade minst gästnätter under sommarmånaderna.

ANNONS
LocationHalmstad||

Karolina Davidsson, vd för Destination Halmstad, är nöjd med sommarsäsongen.
Karolina Davidsson, vd för Destination Halmstad, är nöjd med sommarsäsongen. Bild: Jörgen Alström

Halmstad hade totalt 372 957 kommersiella gästnätter under juni, juli och augusti. Det är en minskning med 17 procent jämfört med samma period 2019.

– Även om vi inte nådde upp i tidigare års nivåer får vi ändå vara nöjda med tanke på förutsättningarna. De kommersiella gästnätterna minskade med 17 procent i Halmstad medan de minskade med hela 37 procent nationellt, säger Karolina Davidsson, vd för Destination Halmstad.

Effektiv marknadsföringskampanj

En av anledningarna till att Halmstad var en av de destinationer som tappade minst gästnätter handlar, enligt Karolina Davidsson, till stor del om en effektiv marknadsföringskampanj.

– Det digitala intresset för Halmstad exploderade i somras. Kombinationen av vår Turista Hemma-kampanj och Visit Hallands app A day in Halland var synnerligen lyckosam.

ANNONS

I augusti minskade volymen av privatbesökare och Karolina Davidsson är medveten om att besöksnäringen står inför en tuff höst och vinter.

– Vi håller på att utvärdera vår Turista Hemma-kampanj. Redan nu har våra destinationsföretag önskemål att vi ska hjälpa dem att marknadsföra Halmstad och att vi tillsammans ska ta fram gemensamma strategier för den närmaste framtiden, säger hon.

Statistiken tas fram av Statistiska centralbyrån på uppdrag av Tillväxtverket. Kommersiella gästnätter innefattar övernattningar på camping, vandrarhem, hotell och kommersiellt uthyrda stugor samt lägenheter.

ANNONS