Försäljningen på svenska krogar minskade kraftigt under pandemiåret 2020. Men i 35 svenska kommuner ökade den totala försäljningen för restaurangbranschen. Hylte var en av dem. ”De restauranger vi har i kommunen har varit väldigt kreativa och hittat bra lösningar utifrån situationen”, säger Camilla Johansson, näringslivsansvarig i Hylte kommun.
Försäljningen på svenska krogar minskade kraftigt under pandemiåret 2020. Men i 35 svenska kommuner ökade den totala försäljningen för restaurangbranschen. Hylte var en av dem. ”De restauranger vi har i kommunen har varit väldigt kreativa och hittat bra lösningar utifrån situationen”, säger Camilla Johansson, näringslivsansvarig i Hylte kommun. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT samt Isabel Bark

Ovanlig trend: Restauranger i Hylte gick bättre under pandemiåret

Försäljningen på svenska krogar minskade kraftigt under pandemiåret 2020. Men restaurangerna i Hylte går mot strömmen. Här har den totala försäljningen ökat, visar statistik från SCB. I Hallands övriga kommuner var trenden den motsatta.

ANNONS
|

Coronapandemin har inneburit ett tufft år för restaurangbranschen. Men i Hylte uppgick restaurangernas totala försäljning förra året till ungefär 37,5 miljoner kronor, snäppet högre än 2019 då summan var 36,1 miljoner.

– Trots pandemin har restaurangförsäljningen ökat med nästan fyra procent i Hylte, konstaterar Daniel Lennartsson, statistiker på Statistiska Centralbyrån (SCB).

SCB har inte gjort någon egen analys kring vad den positiva trenden i Hylte beror på men Camilla Johansson, som är näringslivsansvarig i Hylte kommun, har sin teori.

– De restauranger vi har i kommunen har varit väldigt kreativa och hittat bra lösningar utifrån situationen. De har verkligen tänkt framåt och försökt se möjligheter. De har jobbat med sociala medier, tagit fram olika erbjudanden, erbjudit hemkörning av maten och sålt matlådor i butiker. Jag tror också att invånarna i Hylte är måna om att gynna det lokala, säger Camilla Johansson.

ANNONS

Störst skillnad märktes under perioden juli till december, då Hylterestaurangerna redovisade en högre omsättning 2020 än 2019. Perioden januari till mars var ungefär densamma båda åren, medan omsättningen under perioden april till juni var marginellt högre 2019.

Hemester gynnar landsbygden

Under pandemiåret uteblev många av de europeiska turister som brukar gästa Hylte på sommaren. Enligt Camilla Johansson ersattes tyskar, danskar och holländare till viss del av svenskar som ville ”hemestra” och uppleva landsbygden.

– Landsbygden trendar och det vi har att erbjuda i Hylte ligger i linje med trenden. Fler semestrar och gör utflykter i närliggande kommuner.

Lokala kampanjer som Handla med hjärtat, hashtaggen Tillsammans Hylte och kommunens egen julkalender har också hjälpt till att öka intresset för Hyltes restauranger, tror Camilla Johansson.

Landsbygden trendar och det vi har att erbjuda i Hylte ligger i linje med trenden. Fler semestrar och gör utflykter i närliggande kommuner.

– Vi har jobbat med kampanjer från kommunens sida för att lyfta besöksnäringen och det fortsätter vi med i år. Men främst vill jag lyfta företagarnas mod och uthållighet.

Den positiva trend som Hylte står för fanns bara i 35 av landets 290 kommuner. Den dominerande utvecklingen i riket är att det gick sämre för restaurangbranschen under 2020 jämfört med 2019. Totalt minskade försäljningen med 20 procent i Sverige.

Så har restaurangers försäljning förändrats under pandemiåret i Hallands län

KommunFörsäljning 2020 jämfört med 2019
Hylte+ 4 %
Laholm– 8 %
Kungsbacka– 9 %
Varberg– 11 %
Halmstad– 15 %
Falkenberg– 15 %
Källa: SCB

I övriga fem halländska kommuner hade restaurangerna totalt sett en lägre omsättning under 2020 än året före, även om minskningen var mindre än rikssnittet. I Falkenberg och Halmstad minskade restaurangernas försäljning mest (minus 15 procent).

ANNONS

Varför utmärker sig då Hylte?

– I Hylte har restaurangerna inte fått något gratis och de har varit snabba på att ställa om. Vi har också haft draghjälp av att folk vill ut i naturen, menar Camilla Johansson.

Statistiken bygger på uppgifter från SCB:s regionala omsättningsstatistik. I statistiken ingår alla typer av restauranger, men inte hotellens restaurang- och alkoholförsäljning.

I några kommuner tappade restaurangbranschen halva sin försäljning. Kommunerna som drabbades hårdast i landet var Sigtuna (minus 51 procent), Strömstad (minus 51 procent) och Arjeplog (minus 50 procent).

Bäst gick det för restaurangbranschen i Håbo (plus 19 procent), Mörbylånga (plus 18 procent) och Östhammar (plus 18 procent).

LÄS MER:

ANNONS