Nakna tjejer med posten. Helen Johansson berättar att hon har fått massor av positiv respons efter efter sin protester. ”Jag är stärkt i min övertygelse om att detta är viktigt”, säger hon.
Nakna tjejer med posten. Helen Johansson berättar att hon har fått massor av positiv respons efter efter sin protester. ”Jag är stärkt i min övertygelse om att detta är viktigt”, säger hon. Bild: Jari Välitalo

Nakenkalender blev vinst för båda parter

Uppmärksamheten kring nakenkalendern tycks ha skapat ett slags win-win för båda parter. Lantbrukaren Helen Johansson har fått massor av positiv respons. Frillesås bil och traktor har fått nya kunder.

ANNONS
|

Helen Johansson på Andersgård i Spannarp visste vad hon gjorde när hon gick ut med sin kritik mot pinup-kalendern i tidningen förra veckan. Årskalendern på nakna kvinnor kom tillsammans med en leverans reservdelar som företaget Frillesås bil och traktor skickat till hennes man som också är lantbrukare.

Helen Johansson gick i taket. Kvinnorna inom de gröna näringarna blir allt fler och de kan utföra alla de sysslor som män kan och förtjänar inte att förminskas till en pinup-bild. Nu får det vara nog, rasade hon.

LÄS MER:Lantbrukare rasar över pinup-kalender

Spreds över landet

Artikeln fick spridning i andra medier över stora delar av landet.

– Jag förstod att det här skulle bli stort. Både för och emot. Fördomarna och bilden av kvinnan som ett objekt är så cementerad, säger hon.

ANNONS

På tidningens Facebook och i andra sociala forum har debattens vågor gått höga. Somliga, framför allt män, men också kvinnor tycker att kritiken mot kalendrar av den här typen är löjliga. Att det är väl inget fel på nakenhet och så vidare.

Men en till synes liten sak är en del av något som är mycket större och viktigare, menar Helen Johansson.

”Finns inom alla yrken

– De här strukturerna finns inom alla yrken, även utan kalendrar, och de är inte branschbundna, säger hon. Och jag är inte ensam. Det är många som tycker att det jag gjorde är skitbra. Så jag är ingen bruten kvinna utan tvärtom stärkt i min övertygelse om att detta är viktigt och jag kommer att kontakta LRF i frågan.

Sandra Nordenberg och ägaren Tommy Gustavsson representerar Frillesåsföretaget som skickat ut kalendrarna till vissa av sina kunder. Sandra berättar att företaget huvudsakligen fått positiv feedback på kritiken i landets medier.

Fått fler kunder

– 70 procent är positiva och tycker att vi ska stå på oss, säger Sandra Nordenberg. Kalendrarna gestaltar varken porr eller sexism. Vi har faktiskt fått fler kunder efter det här även om det inte var meningen.

– Det visar hur djupt strukturerna sitter, replikerar Helen Johansson.

Frillesås bil och traktor har delat ut kalendrarna i fem år utan kritik. Produktmotiv eller naturscenerier har aldrig varit aktuellt, berättar Sandra Nordenberg.

ANNONS

– När vi första gången såg kalendrarna tyckte vi att de var så fina, särskilt som det fanns kalendrar med både män och kvinnor, säger Sandra Nordenberg.

Kallar det ”dumheter”

Branschorganisationen Maskinleverantörerna står inte bakom företagets uppfattning och kallar den för ”dumheter”. Frillesåsföretaget är visserligen inte medlem, men hade kunnat vara det.

– Det här känns lite gammalt. Ingen av våra medlemmar skulle göra så, kommenterar Björn Bäckström, vd. Möjligen kan man hitta detta inom transportsektorn, men även där är det i stort sett borta nu. Det finns så många duktiga kvinnor som framför fordon och maskiner. De måste dessutom var bättre än män för att duga, säger han.

Företaget tar i alla fall till sig något av den kritik Helen Johansson framfört. Nästa jul kommer bara de kunder som uttryckligen vill det få en kalender.

ANNONS