Magnus Jakobsson tycker att Anders Tegnell är värd lite extra uppmärksamhet.
Magnus Jakobsson tycker att Anders Tegnell är värd lite extra uppmärksamhet. Bild: Andreas Isebring

Magnus Jakobsson står bakom Anders Tegnell-tröjan

”All makt åt Tegnell, vår befriare”- tröjan ger Magnus Jakobsson den uppmärksamhet som han så väl behöver i coronatider.
– Mitt tryckeri har funnits i snart 40 år och jag vägrar att låta familjeföretaget gå i graven, säger han.

ANNONS
LocationHalmstad||
Magnus Jakobsson tycker att Anders Tegnell är värd lite extra uppmärksamhet.
Magnus Jakobsson tycker att Anders Tegnell är värd lite extra uppmärksamhet. Bild: Andreas Isebring

Liksom många andra företag kämpar JAC Tryck & Brodyr AB i motvind under coronapandemin.

Det var Magnus Jakobssons föräldrar Lennart och Annika som startade företaget 1983 och för tio år sedan lämnade paret över ansvaret till sonen.

JAC Tryck & Brodyr AB trycker och broderar bland annat loggor på profilkläder och producerar presentreklam åt företag och föreningar runt om i Sverige.

– Verksamheten har gått lysande under åren och förra året slog vi rekord i omsättning med 3,7 miljoner kronor, säger Magnus Jakobsson.

Anders Tegnell-tröja

Även 2020 inleddes starkt men i mars satte coronapandemin käppar i hjulet för verksamheten.

– Flera av mina större kunder som beställde produkter kontinuerligt slutade att höra av sig. När jag kontaktade företagen fick jag veta att de hade köpstopp för allt annat än det som rörde deras produktion. Det blev såklart en kalldusch, säger han.

ANNONS

Men istället för att ge upp valde Magnus Jakobsson att satsa offensivt.

Idén till Anders Tegnell-tröjan fick fart mer eller mindre av en tillfällighet.

– Det var en dag när jag stod och tryckte som jag lyssnade på en presskonferens med Anders Tegnell. Plötsligt slog det mig att jag skulle kunna uppmärksamma honom på mitt alldeles speciella sätt. När det gäller citatet på tröjan så är det naturligtvis inspirerat av ”All makt åt Tengil, vår befriare” från Bröderna Lejonhjärta.

”Succé direkt”

Magnus lade ut en annons om tröjan på företagets Facebooksida.

– Det blev succé direkt och det tog inte lång tid innan jag hade sålt alla tröjorna. Totalt tillverkade jag 150 tröjor och jag har inga planer på att återuppta produktionen. För min egen del var tröjan mest en kul grej samtidigt som jag med budskapet ville uppmana alla företagare att jobba på för att vi gemensamt ska kunna hålla hjulen i rullning.

På grund av pandemin är samtliga festivaler och större konserter inställda i sommar.

– Det är ett hårt slag mot min verksamhet men det är bara att kavla upp ärmarna och kämpa vidare. Jag försöker att visa mig i olika sammanhang och vara öppen för nya idéer. Jag tänker framåt, säger Magnus Jakobsson.

ANNONS
ANNONS