Ju större desto bättre verkar stämma in när kunder ska köpa tv. Christian Löfgren på Elon Ljud och Bild på Flygstaden i Halmstad märker en markant ökning av sålda tv-apparater i det stora segmentet.
Ju större desto bättre verkar stämma in när kunder ska köpa tv. Christian Löfgren på Elon Ljud och Bild på Flygstaden i Halmstad märker en markant ökning av sålda tv-apparater i det stora segmentet. Bild: Roger Larsson

Jätteskärmar lockar under coronapandemin

Elektronikbranschen har fått ett lyft under coronapandemin. När krogbesök, bio och fester uteblir är det tv som gäller. Ju större desto bättre, tydligen.

ANNONS
LocationFlygstaden||

– Under pandemin känns det som att folk vill titta på stor tv, gärna ha ny tv och lägger mycket tid fram tv-apparaten. Det är mycket streaming och så där, berättar Christian Löfgren, delägare på Elon Ljud och Bild i Halmstad.

Och trenden är tydlig – störst tv vinner.

– Vi har ökat tv-försäljning i stort men det är framför allt 65–75 tum som har ökat mest. Framförallt 65 tum, det har blivit standard-tum.

Störst går först

Elon Ljud och Bild har ökat tv-försäljningen med 25 procent under 2020, men på 65 tum och större är ökningen det dubbla.

– I det stora segmenten är ökningen 50 procent, det är stor skillnad.

ANNONS

Varför är det så, tror du?

– Det är många kunder som har stora tv sedan innan som vill byta upp sig. Man kan få en 82-tum för 15 000 i dag, prispressen har gjort att många vill byta och tycker det är billigare. De kanske har köpt 42 tum för 20–25 000 för 10 år sedan och nu får man väldigt stora tv för samma pengar.

Jätteskärmar på 82–85 tum säljs titt som tätt på Elon Ljud och Bild. Och sanningen om att det krävs ett stort rum för att ha en stor tv, stämmer inte riktigt längre.

– Man kan ha större tv på kortare avstånd i och med att vi nu har 4k och 8k-upplösningar, menar Löfgren.

Försäljningsmönstret har förändrats

775 000 tv-skärmar såldes 2020 jämfört med 600 000 året innan. Och även om pandemin överlag har varit gynnsam för elektronikbranschen så har försäljningsmönstret förändrats.

– Butiksbesökarna har minskat, men de som kommer ut handlar ju. Man åker inte ut för att kika. Försäljningen har ökat men kunderna har minskat. Vi har många kunder som bara ringer eller mejlar in i stället för att de står framför oss, berättar Christian Löfgren.

Elon Ljud och Bild ökade omsättningen med ”10–12 procent” och har under vintern fått utöka personalstyrkan som nu är uppe i 19 personer.

ANNONS

– Vi har tre nya killar på installationssidan. Det är väldigt många som vill ha hjälp med installationer av nätverk, det är ett viktigt segment. Många vill ha ljud i hemmet och efterfrågar smarta produkter, säger Christian Löfgren som däremot har märkt av ett tapp vad gäller installation mot offentlig verksamhet.

Uppsving även på Hifi klubben

På Hifi klubben bekräftas bilden av att skärmstorleken har betydelse.

– Det är en ganska uppenbar skillnad egentligen. Vi har varit stora på stora tv-apparater länge, men har nu sett en uppgång på framförallt 75 och 85 tum, säger Peter Svedborg, butiks- och regionschef för bland annat Hifi klubben i Halmstad.

– Tidigare har det varit ett stort prisspann upp till de största tv-apparaterna, men det är det inte längre. Sedan har projektorer inte hängt med på samma sätt med teknik som 4k och 8k och därför har tv-apparater varit lättare att köpa, säger Svedborg som dock tror att projektorer kommer få en ny skjuts från och med nästa år när det finns rätt teknik i en rimligare prisklass.

Fakta: Elprylarna vi köpte mer av i fjol

Allra mest ökade de riktigt stora tv-apparaterna, 65 tum och större. Branschen ser en ökning på 50 procent under 2020.

Något mindre tv-apparater såldes också mer, ökningen är 20 procent.

Spelkonsoler ökade med 18 procent.

Försäljningen av mobiltelefoner låg stilla, medan försäljningen av surfplattor minskade något.

Totala försäljningsvärdet i fjol ökade med 12 procent 2020.

Källa: Elektronikbranschen

LÄS MER:Ljudcenter byter namn efter nytt samarbete

ANNONS