Hatten är huvudsaken i nya city-butiken

Hattar och kepsar har alltid varit ett stort intresse för Staffan Persson. Med nystartade butiken ”Håll i hatten” hoppas han nu att fler ska få upp ögonen för huvudbonader.
– Alla kan bära hatt, säger han.

ANNONS
|

Tankarna på en butik har legat och puttrat en längre tid. När möjligheten att ta över en lokal på Brogatan hastigt dök upp realiserades planerna snabbt.

Lagom till första advent, mitt under andra coronavågen, slog Staffan Persson och hans familj upp dörrarna till ”Håll i hatten”.

– Det kändes som att ska det bli av så är det nu. Förr eller senare kommer vi ur det här, säger han och syftar på pandemin.

Gick mot strömmen

På kort tid lyckades de fixa i ordning lokalen och knyta till sig leverantörerna Stetson och Seeberger.

– Det är vi glada för. Det var de vi ville jobba med. Stetson är ett märke som fanns redan under vilda västern-tiden, säger Staffan.

ANNONS

Dottern Kajsa Persson konstaterar att de gick mot strömmen när de valde att öppna butik i city.

– Många lägger ju ner i stan. Det känns kul att se till att det händer något här inne, säger hon.

I lokalen finns hattar och kepsar för både män och kvinnor. Utöver huvudbonader har butiken även ett sortiment av handskar. Planen är att ta in ytterligare en komplement-kategori, men vad är ännu inte bestämt.

Staffan Persson berättar att kunderna är alltifrån vana hattbärare till de som har mindre erfarenhet av huvudbonader. Åldrarna varierar också stort.

– Det är alltifrån yngre tonårstjejer till damer och herrar. Alla kan bära hatt, säger han.

– Jag trodde nog att det skulle vara lite mindre dam, men det är 50/50. Vi lär oss under resans gång.

Ordet sprider sig

Butikslokalen ligger vid en innergård med adress Brogatan 7. Att få kunderna att hitta dit har visat sig vara något av en utmaning.

– Vi har en stor skylt ute på gatan men en del säger ändå att det är svårt att hitta.

Hittills har kundströmmen inte varit riktigt vad man hoppats på. Sannolikt är pandemin en orsak, tror Staffan.

ANNONS

– Det är mindre folk ute på stan nu, de flesta gör bara måste-ärenden, säger han.

Butiken satsar på sociala medier för att synas. Och ordet har börjat sprida sig, även utanför Halmstad.

– Nyligen skickade vi en hatt till en kund i Småland som hade sett den i våra sociala medier, berättar Staffan.

LÄS MER:Halmstads cityledare kallar till möte – med Stefan Löfven

ANNONS