Fredrik Karltorp visar stolt upp en av de presentkortsautomater som företaget har utvecklat.
Fredrik Karltorp visar stolt upp en av de presentkortsautomater som företaget har utvecklat. Bild: Roger Larsson

Halmstadföretag som vinner marknadsandelar i det tysta

Det började med en vininformationsterminal för 30 år sedan. I dag är Gordion Sverigeledande inom området självbetalningslösningar. Nyligen lanserade bolaget en webbshop med försäljning av presentkort.

ANNONS
LocationHalmstad||

Trots sin framskjutna position är det inte många som känner till Halmstadföretaget som en gång i tiden inleddes som ett examensprojekt för fyra studenter på dataingenjörsprogrammet på Högskolan i Halmstad.

– Vi utvecklade en vininformationsterminal med en pekskärm till Landvetters flygplats. På den tiden var automaten minst sagt innovativ. Ingen hade sett en sådan tidigare, säger Fredrik Karltorp, vd för Gordion.

Efter utbildningen valde studenterna att slå sina påsar ihop och bildade Gordion AB.

– Det enda problemet var att våra produkter var 15 år före sin tid. Det var först i mitten av 2000-talet som marknaden fick upp sina ögon för våra självbetalningslösningar på allvar, säger Fredrik Karltorp.

ANNONS

Fem olika affärsområden

I dag är bolaget, som sedan tre år tillbaka ägs av norska Convene , verksamt inom fem olika affärsområden – presentkort, färjelinjer, biluthyrning, sjukvård och parkering.

Enligt Fredrik Karltorp är presentkort och biluthyrning de största affärsområdena.

– När det gäller området presentkort Nyligen lanserade vi nyligen en ny webbshop där vi säljer presentkort till Väla köpcentrum. Därmed får vi ytterligare ett ben att stå på genom att vi nu också börjar vända oss direkt till konsumenterna.

Fredrik Karltorp menar att det finns stora fördelar med att inrikta sig på flera olika affärsområden.

– Vissa menar att man tjänar på att specialisera sig på ett enda område men enligt min mening är denna inställning också förenat med risker. Speciellt nu under coronatider upplever vi att en del affärsområden kan kompensera bortfallet i andra. Samtidigt som stora köpcentrum tappar kunder vilket i hög grad även påverkar presentkortsförsäljningen märker vi en ökad efterfrågan på parkeringsautomater och på självbetjäningsautomater som används inom sjukvården och hyrbilsbranschen.

Bolaget har 16 anställda i kontoret på Linjegatan. Produktionen sker på andra håll i Sverige.

Förra året omsatte Gordion cirka 37 miljoner kronor.

– Vi hade budgeterat med en ökning på runt 10 miljoner i år men pandemin satte tyvärr stopp denna ambition. Nu får vi i stället sikta in oss på ett lyckosamt 2021, säger Fredrik Karltorp.

ANNONS

ANNONS