Halmstadbutikerna som går mot strömmen

Plågande pandemi, expanderande e-handel och ”butiksdöd” – fienderna som företagare fäktas mot är flera. Vissa har stupat, men här är Halmstadbutikerna som negligerar det negativa, vågar, vill och kan.

ANNONS
|

– Antingen sitter man och babblar om hur utdöende det är och skapar negativa spiraler. Eller så väljer man att göra något åt det och skapa positiva spiraler. Det är härligare att prata om det som lever, om kunderna som kommer i stället för att prata om de som inte kommer. Vi vill skapa glädje så att alla bli gladare.

Uttalandet kommer, inte helt oväntat, från energiknippet My Feldt. Hon och flera andra företagare i Halmstad city väljer just nu att expandera. HP har hälsat på för att se hur tankarna går.

– Man ska satsa när det går dåligt. Man ska inte satsa när det går bra för då har man inte tid och då tappar man för mycket folk, menar Josefin Dahlgren delägare på Tidlöst som i april utökade sin butiksyta från 90 kvadratmeter till 157.

ANNONS

Sofie Anderberg på Leka Lycka Lära går samma väg och har nyligen invigt sin nya, dubbelt så stora butik, på Köpmansgatan.

– Det är som My Feldt och hennes satsning, det är bara och köra. Man vinner inte om man inte gör något. Eller vinner, jag vill göra det här nu och då gör jag det. Där borta kunde jag inte utvecklas mer och då gör jag inte det, då får jag chansa på att det går bra här. Säger ekonomerna att det är möjligt, så är det väl det, säger Sofie.

LÄS MER:Flera nyheter i city: ”Känns som botten är nådd”

Leksaksbutik har bytt upp sig

Även om flytten bara har varit några tiotalet meter så är det kämpigt att flytta en butik, men det positiva väger över för Sofie Anderberg.

– Jag har kört säckakärra med allt detta, det du! Varje dag efter stängning har jag kört några lådor. Men det känns jättebra, helt rätt beslut. Så mycket feedback jag har fått från kunder de här dagarna, jag är helt paff. Det värmer så kopiöst, berättar Sofie.

Flytten från Köpmansgatan 10 till Köpmansgatan 12 har inte skett trots pandemin utan tack vare, enligt Sofie Anderberg som har kunnat hålla sig på banan genom att reglera inleveranser, spara in på personal och ”jobba häcken av sig”. Hon har även öppnat en webbshop.

ANNONS

– Jag har insett hur stort kundstöd jag har. Och när man ser att det gick trots detta året (2020), där man ett tag ville lägga sig ner och ge upp, så tänker jag att det finns bara en väg att gå och det är framåt.

Sofie Anderberg har nya utsikter, i dubbel bemärkelse, sedan hon bytte lokal på Köpmansgatan.
Sofie Anderberg har nya utsikter, i dubbel bemärkelse, sedan hon bytte lokal på Köpmansgatan. Bild: Roger Larsson

Tidlöst firade 10 – utökade med 67

Den 14 april firade Katarina Larsson och delägare Josefin Dahlgren tio år för klädbutiken Tidlöst i hörnet på Kungsgatan/Fredsgatan. Samma dag kunde man visa upp sina nya lokaler efter att ha tagit över grannbutiken Elvira Antik, vars ägare gått i pension.

– Jag har haft den här butiken i tio år och har velat ta över den i åtta år. Vi kände att det är klart vi måste göra det. Vi kör på, berättar Katarina Larsson.

Det faktum att antalet plagg är ungefär lika många nu, trots nära 70 kvadratmeter extra, vittnar om hur mycket duon hade tryckt in tidigare.

– Har man inga varor hemma kan man inte sälja något, hävdar Katarina med ett leende.

– Hon är en hamster, flikar ”Jossan” in.

För varje klick på internet så släcks fler och fler drömmar

Konceptet är alltså detsamma som tidigare. Skillnaden är att kläderna nu är mer uppdelade efter färg och att kunderna hittar lättare, har mer svängrum och stannar längre inne i butiken.

ANNONS

– Alla är positiva. Vad kul att ni satsar i dessa tider, nu går det bra va, frågar dem? Det har varit så mycket prat om butiksdöd. Hur går det för er nu? Ska ni också lägga ner?, säger Katarina.

– Det räcker med att man sätter upp rea på fönstret så undrar kunder om man ska lägga ned, säger Josefin och resonerar vidare kring hur det är att ha butik.

– Folk måste förstå att i dag driver man inte en verksamhet för att det ska vara lönsamt, i dag driver man det för att det är en dröm. Det är smidigt och enkelt att klicka hem något men varje gång som någon handlar hos oss så gör det att vår dröm lever vidare. För varje klick på internet så släcks fler och fler drömmar.

Måste våga för att vinna

Visst har butiken, likt de flesta, tappat försäljning på uteblivna evenemang. Men tack vare trogna kunder, en låg hyra (innan utökningen) och minskade personalkostnader har ekonomin gått ihop sig och optimism finns än.

– Det finns fortfarande potential och så länge man tycker att det är kul ska man fortsätta. Man måste våga vinna också, avslutar Katarina Larsson.

Tidlöst startade 2009 av Katarina Larsson (till höger) i en annan lokal i samma kvarter. Sedan 2011 har modebutiken funnits i nu befintliga lokaler och den 14 april tog man även över grannlokalen.
Tidlöst startade 2009 av Katarina Larsson (till höger) i en annan lokal i samma kvarter. Sedan 2011 har modebutiken funnits i nu befintliga lokaler och den 14 april tog man även över grannlokalen. Bild: Roger Larsson

Tivolikiosken expanderar

Någon som vågar är definitivt My Feldt – multientreprenören som sällan eller aldrig tänker efter före.

ANNONS

Förrförra onsdagen fick hon en ny snilleblixt och dagen efter hade idén verkställts – Tivolikiosken expanderar genom att ta över den tomma, 160 kvadratmeter stora, grannlokalen på Nygatan.

Planen: Att öppna Feldts egna glassbar.

Så småningom i alla fall.

– Jag jobbar impulsivt, jag är sådan som människa. Jag går inte och fnular på saker. Här är en bra idé, det här gör vi, säger My Feldt och bygger vidare på sitt resonemang.

– Tvekan, den dödar. Jag tror på att bara köra. Många undrar hur jag orkar, men när idén kommer till en, det är då den ger energi och det är så jag orkar.

Tredelad plan

Vad innebär då den här snilleblixten i praktiken? Planen är tredelad och innehåller följande ingredienser:

En del kommer att vara en förlängning av Tivolikioskens butik där My Feldt kommer utöka sitt sortiment baserat på hennes konst. Det blir pussel med bilder hon målat, memory, sällskapsspel där handlingen utspelar sig på bageriet, med mera.

En del blir en större lokal för webbshoppen.

Den sist tredjedelen blir take away – mycket för att lösa problemet med hög belastning på sommaren och slippa köer inomhus.

– Det blir en ”falafellucka” med sallader och mat som är färdigpackad. Och glass, samma som vi säljer på på bageriet. Då kan de som inte vill gå in i kiosken sitta på uteserveringen, berättar My Feldt som hoppas ha allt färdigt efter midsommar.

ANNONS

Hon ska ”bara” hinna med att spela in avsnitten av SVT:s nya storsatsning också.

Glassbaren får vänta till nästa år

Men den stora planen – Feldts Glassbar – får vänta till nästa år då bygglov och tillstånd inte hinns med innan sommaren.

– Glassbaren är jag så jäkla pep på. Då blir det full kareta på allting. Glassmaskiner, kulglass i skopor, vi ska göra glassrån och massa topping. Uteserveringen blir dubbelt så stor och där ska vi lysa upp Nygatan, som ju är ganska tradig.

Med det sagt låter det som att Halmstad går mot ljusare tider, i dubbel bemärkelse. Eller som Sofie Anderberg uttryckte det:

– Jag tror att vi har nått botten i city, jag är helt övertygad om det. Nu går det åt rätt håll.

Blommor från oss har etablerat sig på Köpmansgatan under våren. På innergården finns numer en oas av blommor och växter.
Blommor från oss har etablerat sig på Köpmansgatan under våren. På innergården finns numer en oas av blommor och växter. Bild: Roger Larsson

LÄS MER:Halmstads cityledare kallar till möte – med Stefan Löfven

LÄS MER:Gant stänger butiken i Halmstad

LÄS MER:Premiär för nya marknaden på Stora torg

ANNONS