Expert på stadskärnor: ”En katastrof att släppa fram Hallarna över en natt”

Henrik Olsson, som varit cityledare i Halland i tio år, är mycket kritisk mot hur Halmstad hanterat sin stadskärna. ”Det var en katastrof av politikerna att släppa fram 40 nya butiker på Hallarna över en natt – det var självklart att innerstaden inte skulle klara det”, säger han.

ANNONS
LocationHalmstad||

Henrik Olsson har jobbat som cityledare i Kungsbacka 2009-2014 och i Falkenberg 2014-2019. Nu har han samma tjänst i Göteborg, som också tampas med tomma butikslokaler och näthandel som tar över en allt större del av marknaden. Han erkänner utan omsvep att han visserligen är en ”stadskärnekramare”, men att man ändå kan slå fast att innerstäderna måste hanteras på ett mycket mer varsamt sätt än i exempelvis Halmstad.

”Kommunerna är sig själva närmast”

– Över en natt, när Eurostop blev Hallarna i oktober 2017, ökade antalet butiker från ett 30-tal till drygt 70, och jag är oerhört kritisk till att politikerna lät det ske. Det klarar kanske Stockholm, Malmö och Göteborg, men i en stad som Halmstad måste en sådan förändring få ske successivt, mer organiskt, säger han och konstaterar att alla kommuner är sig själva närmast:

ANNONS
Henrik Olsson.
Henrik Olsson. Bild: Privat

– De vill ha jobb och investeringar, men tänker alltför kortsiktigt. Företagen bakom de stora galleriorna opererar ofta i flera länder och flera städer parallellt, och spelar ut kommunerna mot varandra på ett skickligt sätt. Det är något man måste vara vaksam på. Det finns något som skaver när lokalpolitikerna säger att ”nu skapar vi ex antal arbetstillfällen”, när det i själva verket handlar om att man flyttar arbetstillfällen. Såvida inte människors inkomster ökar kraftigt så är ju köpkraften som den är, och i Halmstads fall var det självklart att Hallarnas nyöppning skulle innebära ett stort tapp för innerstaden – något som jag också varnade för i media när det var på gång, säger Henrik Olsson som sitter med i ledningsgruppen för Svenska Stadskärnor och föreläser om centrumutveckling i hela Sverige.

”I Kungsbacka fick marknaden reglera allt”

Delvis bygger Henrik Olsson sin erfarenhet på Kungsbacka, där han bor och alltså har jobbat med cityutveckling i fem år. Där menar han att den ena ytterligheten finns vad gäller politikernas sätt att hantera sin handel, främst detaljhandeln.

– Utan att vara politisk, så kan man konstatera att Kungsbacka valde den extremt marknadsliberala vägen. Marknaden fick reglera allt. Så när man i början av 2000-talet släppte fram en kraftig utbyggnad av den centralt belägna Kungsmässan, innebar det dödsstöten för detaljhandeln i den ”historiska” stadskärnan. Och det blev ju inte bättre av att man utanför stan hade Freeport, det som i dag heter Hede Fashion Outlet. Jag skulle säga att Kungsbacka är det främsta exemplet i Sverige på en stadskärna där nästan all sällanköpshandel – alltså klädbutiker, skoaffärer, hemelektronik, med mera – flyttat från levande bottenvåningar i innerstaden in i ett köpcentrum, Kungsmässan.

ANNONS

Under sina år som cityledare i Kungsbacka jobbade Henrik Olsson intensivt med att försöka skapa nytt liv i stadskärnan. 2013 utsågs han till Årets centrumutvecklare av föreningen Sveriges Centrumutvecklare, och säger själv att han ”kom en liten bit på väg.” Men inte så långt som han hade hoppats.

I Varberg har man haft självförtroende och en positiv lokalpatriotism.

– I dag finns ett stort antal tjänsteföretag och en massa fik och restauranger inne i Kungsbacka, men det är ingen myllrande mötesplats dagtid. Tyvärr, säger han och går över till den andra halländska ytterligheten: Varberg.

– Där har man haft självförtroende och en positiv lokalpatriotism, som gjort att man genom åren varit väldigt försiktig med att öppna upp för handel på andra ställen än i city. Något förenklat: företag och kedjor som velat etablera sig, har fått svaret att ”det går fint, men då får ni hålla er i innerstan.” Om kedjan då har svarat att ”i så fall väljer vi grannkommunen i stället” har man i Varberg sagt att ”visst, gör ni det”, säger Henrik Olsson och tillägger att Varberg blev Årets stadskärna 2016.

LÄS MER:Butiken i city försvinner när Telia öppnar på Hallarna

LÄS MER:Bik Bok stänger butiken i city

”Stadskärnor är så mycket mer än detaljhandel”

Han konstaterar att många svenska städer i dag är i samma situation som Kungsbacka var för många år sedan, men han hoppas att det inte ska behöva gå lika långt som i hemstaden.

ANNONS

– I dag finns en medvetenhet om att stadskärnor är så mycket mer än detaljhandel, och att det är andra saker som lockar folk till city: parker, museer, fik, restauranger, högskolor, skolor, bostäder…

Under sina år som cityledare i Falkenberg fick han också vara med på en ”riktigt tuff resa”.

– Det är ju en mindre stad som ligger nära både Halmstad, Varberg, Göteborg, Kungsbacka och Helsingborg. Det innebär att många åker från kommunen för att shoppa – och att många butiker har fått lägga ner eller flytta till de större orterna i närheten.

Men nu har man börjat hitta sin roll, menar Henrik Olsson:

– Falkenberg har blivit en mat- och fikastad. Det finns ett stort antal entreprenörer som tillsammans med kommunen jobbar för att stärka staden som besöksdestination. Och se på Falkenbergs Skafferi, nätverket där alla jobbar tillsammans för att locka folk till kommunen. Det är ett jättebra sätt att hävda sig och tänka i nya banor, säger han och fortsätter:

– En annan framsynt idé är det nybyggda Argus, ett kunskaps- och kulturcentrum med stadsbibliotek, turistinformation och café. Totalt sett är man i Falkenberg duktig på att jobba upplevelsebaserat och erbjuda sådant man inte kan köpa på internet: allsång på Vallarna, matglädje, naturen. Så det – tillsammans med att viss handel, bland annat lokala entreprenörer som erbjuder unika produkter – gör att jag tror att Falkenbergs stadskärna kommer att överleva.

ANNONS

LÄS MER:Danska lågpriskedjan Normal öppnar på Hallarna

LÄS MER:Dubbelt tillskott av mobilbutiker på Hallarna

Allt tuffare för de externa köpcentrumen

Henrik Olsson är övertygad om att det i framtiden är de externa köpcentrumen som kommer att få den tuffaste fajten mot näthandeln.

– Vi har haft en tid när de var vinnare och stadskärnorna förlorare, men det är på väg att bli tvärtom. De som jobbar med innerstäderna blir alltmer professionella; de börjar hitta sin stads kvalitéer och förstå hur man lyfter fram dem på bästa sätt.

Studenter söker sig till orter med en bra livskvalité, och det gynnar i sin tur detaljhandeln och restaurangerna.

Henrik Olsson har också tre handfasta tips till de som ska utveckla innerstaden i Halmstad:

– Skolor, högskolor eller filialer till högskolor är ett vinnarkoncept. Studenter söker sig till orter med en bra livskvalité, och det gynnar i sin tur detaljhandeln och restaurangerna. Vi vet också att äldre gärna vill känna sig yngre och befinna sig där de yngre är – så om vi får fler unga i innerstaden, får vi också fler äldre där, säger han och fortsätter:

– Jag tror också att man ska fortsätta satsa på boende och kontor på våning två och uppåt i stadskärnorna, det behövs för att få in fler människor till city och på så sätt vitalisera städerna. Dessutom tror jag att det är oerhört viktigt med smidiga parkeringslösningar. Jag har varit med om att driva igenom p-skiva med en timmes gratis parkering i både Falkenberg och Kungsbacka, och det har varit väldigt framgångsrikt. Det underlättar oerhört mycket för besökarna, som vill kunna göra sina ärenden snabbt och enkelt.

ANNONS

LÄS MER:Shoppingstråken öde efter nya råden

ANNONS