Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Festivalen som ska öppna hallänningarnas sinnen

Att opera endast handlar om peruker, kläder från barocken och pompösa gester kunde inte vara mer fel. Operan spänner över ett betydligt större område och när det nu är dags för den fjärde operafestivalen i Halmstad och Laholm blir det tydligt att opera kan vara en show för alla.

Den 20-22 februari hörs åter vackra och kraftfulla stämmor i Halmstad och Laholm. Detta när Halland Opera & Vocal Festival än en gång ska få fler att upptäcka denna dramatiska form av underhållning.

"Många överraskade"

Christoffer Andersson, verksamhetsledare på Musik Hallandia.

Även i år väntar ett internationellt program med ledande artister och ensembler i kammarkonserter, musikdramatik, artistiska performances, utforskande ljudexperiement och en operaföreställning för barn. Den breda underhållningen hoppas Christoffer Andersson, verksamhetsledare på Musik Hallandia, ska fånga alla åldrar, precis som man lyckats göra under de föregående festivalåren.

Ta del av hela programmet för Halland Opera & Vocal Festival 2020 och boka dina biljetter här!

– Tidigare år tror jag många blivit överraskade av vad den nutida operan är för någonting. I den respons vi fått från publiken har vi fått höra att det var annorlunda mot hur de trodde att det skulle vara. Detta är en av bakgrunderna till årets tema Secrets and Discoveries, säger Christoffer Andersson, som även är en av grundarna till festivalen.

Opera Lounge en av flera nyheter

Nytt för i år är att man bytt årstid från sommar till vinter och att Kulturhuset Najaden och Halmstad slott nu gör Laholms Teater sällskap som en av mötesplatserna. Men framför allt är årets nyhet den Opera Lounge arrangören valt att satsa på. Här kommer publiken kunna ta del av seminarier, panelsamtal och workshops.

Joshua Frankel besöker årets nyhet Opera Lounge för att prata om tillkomsten av en uppmärksammad opera i New York.

– Mer samtal kring operan, med klipp och ljudexempel, känns väldigt spännande. Vi vill öka förståelsen för hela musikformen, förklarar Christoffer Andersson som själv ser fram emot att stifta bekantskap med New York-operan A Marvelous Order.

– Det är en unik opera, väldigt mycket byggd på animationer, som handlar om striden om stadsplaneringen i New York. Synpunkterna på hur man bygger städer är ett ämne som kan kännas lika aktuellt här i Halland och det ska bli intressant att höra amerikanarna Judd Greenstein och Joshua Frankel berätta om hur den här operan blev till.

"Livekonsert på annorlunda sätt"

Bland några av de mest spektakulära programpunkterna – när det kommer till själva musiken – bör Confessions och Meditation Opera nämnas. I den förstnämnda förses publiken med masker för ögonen, helt utelämnade till de ljudbilder som målas upp.

– När det väl blir mörkt öppnas andra sinnen mer. Som publik får man uppleva en livekonsert på ett minst sagt annorlunda sätt, säger Christoffer Andersson.

Kombinerar opera och meditation

Att kombinera meditation och opera ser arrangörerna delvis som ett sätt att hitta en ny publik.

– Tittar man i vårt program ser man att vi ofta kopplar ihop musiken med andra intressen. Är man intresserad av meditation och välbefinnande så är också vägen in i den här operan ganska lätt, man ska bara våga.

Spöket och hovmusikanterna är en opera för barnen, hur har det fungerat att nå ut till barnfamiljer med opera?

– Väldigt bra! Vi har alltid sett en bra uppslutning och vi tror att det är viktigt att barn överhuvudtaget får ta del av kultur på olika sätt. De går ofta in med ett helt öppet sinne. Det här är en föreställning där gammalt möter nytt, det är medryckande musik och även dans. Därför känns det väldigt spännande i år. Dessutom får man ju komma till slottet i Halmstad och teatern i Laholm, så det är även en chans att som barn få uppleva en väldigt häftig miljö.

Vad kommer publiken ta med sig när de lämnar årets operafestival?

– Förutom flera fina upplevelser så hoppas jag att de får blodad tand för att höra mer. Att de känner att det här med opera inte är så läskigt och att det kan vara flera olika saker.